В края на юли влязоха в сила новите промени в Закона за потребителските кредити. Какво е тяхното въздействие и ефекта им върху пазара? Вижте мнението на Здравко Райчев, главен изпълнителен директор на ПРОФИ КРЕДИТ България.

Господин Райчев, какви промени наложи при вас Новия закон за потребителския кредит?

Първо трябва да засегнем темата до какво водят новите промени в Закона за потребителския кредит за самия клиент. Откакто е въведен законът, целта му е една – да постави клиента на първо място - нещо, към което и ние се стремим през цялото време.

С последните промени се избягват някои практики, които имаше в сектора – практиките на дребните шрифтове, на недоизяснените условия. Това е в голяма полза на клиента, защото той ще може по-лесно да сравнява офертите на различните институции и по този начин да избере кое ще е най-добре за него.

Това звучи добре. За съжаление, бе приета и една не толкова добре обмислена промяна - поставянето на ограничение върху годишния процент на разходите. Какво се случи? Пазарът не може да бъде определян от регулатор, защото е място, където се срещат търсене и предлагане. Търсенето е налице, а предлагането не може да бъде ограничавано.

Това, което компаниите промениха, е, че изнесоха тези свои високоструващи услуги извън самия заем или въведоха допълнителни условия за кандидатстване, като гарант. В такъв случай, ако клиентът не успее да доведе гарант, компаниите предлагат да му дадат гарант, разбира се, срещу съответната цена. В крайна сметка това затрудни сравняването на офертите.

В обобщение мога да кажа, че промяната в закона бе добра идея, добра стъпка в полза на клиента, но за съжаление, има някои аспекти, които не смятам, че помагат на клиентите.

Десетки жалби срещу компанията - това е аргументът, с който Сдружението за правна помощ на потребителите подаде колективен иск срещу вас. Вие приемате ли този аргумент?

Абсолютно не! Ние направихме едно разследване. От региона, за който става въпрос, към компанията са постъпили общо 8 жалби и запитвания, като на всички е отговорено. Това представлява минимален процент на фона на хилядите клиенти, които имаме към настоящия момент.

Не приемам, че са избрали нашата компания да заведат колективен иск, защото са имали десетки жалби, просто това не е така. Това, което мога да кажа конкретно за тези точки, за които става въпрос, е, че те присъстват в нашите условия от самото начало и се използват от почти всички компании на пазара.

Целта на тези точки е да защити правото на кредиторите да поискат парите, които са отпуснали. Все едно да обвиняваме хората пред някои банки в страната, че чукат на вратата и си искат парите. Точно това е целта на тези клаузи. Те не са нещо ново и аз самият съм изненадан, че това е изключително насочено само към нас. Това буди въпроси.

Следват ли някакви стъпки, които вие ще предприемете в тази насока?

Тъй като не сме получили нищо официално, когато това стане, ние ще го разгледаме, разбира се, ще отговорим. Аз вярвам, че съдебната система работи добре и накрая отговорът ще бъде в наша полза. Това касае всички на пазара.

Смятате ли да правите промени в общите условия на компанията, които тя поставя на своите клиенти, след като от Комисията за защита на потребителите заявиха, че те са приети преди промените в закона?

Както отбелязах, ние правим промени в общите си условия от осем години, откакто сме на българския пазар, и като международна компания, която работи в ЦИЕ. Всички промени, които сме правили, са били в полза на клиента.

В тази връзка - да, ние ще продължим да правим допълнителни подобрения в нашите общи условия и в условията към нашите продукти, за да могат нашите клиенти да получават по-добри услуги. Това е важно условие, за да продължим да бъдем един от лидерите на пазара.

Във връзка с конкретните промени, които сме извършили досега, ние сме се съобразили с новия закон, смятам, че сме го изпълнили напълно. Конкретните клаузи, за които става въпрос, са клаузи, които присъстват в нашите общи условия от 8 години и досега никога не са били поставени под въпрос от регулаторите.

Досега, работейки с Комисията за защита на потребителите, сме се съобразявали с всички техни препоръки и ще продължаваме да го правим и занапред, защото интересът е общ.

Какви са основните аспекти на вашата политика спрямо клиентите?

Това, което целим да предоставим като услуга, е предоставяне на бързи заеми по лесен, удобен и цивилизован начин, така че клиентът да кандидатства максимално бързо и лесно с максимално ясни условия.

Когато дойде време за връщане на заема, целта ни е да предоставим на клиента такъв продукт, че да може той по-добре да управлява своя заем.

В зависимост от продукта, който са си закупили, клиентите могат да отлагат вноски - в случай, че имат затруднение, или имат такова желание. Пример – ако клиентът има някакъв допълнителен друг разход или желае да отиде на море, той има възможност да отложи някоя от вноските така, че тя да отиде най-накрая на заема.

Или ако загуба на работа или здравословен проблем, му трябва някакво време да си „стъпи на краката“, клинетът може да отложи няколко вноски.

Това е политиката, която следваме – бързо, лесно, максимално прозрачно разясняване на продуктите, получаване на средствата и връщане на месечни вноски по банков път и всякакви други удобни за клиентите начини. Това ще продължим и да правим.

Правили ли сте проучвания доколко са доволни клиентите на вашата компания?

Като компания, която има доста опит на европейския пазар, това е задължително условие. Правим на всеки три месеца проучване на клиентската удовлетвореност.

Смея да твърдя, че резултатите са много добри, като показват над 95% удовлетвореност от ползваните услуги. Разбира се, сондираме и за препоръки и гледаме да се съобразяваме с тях.

Важно е и качеството на нашите услуги, като правим проверка и на нашите мрежи, включително и с тайни клиенти. Общо взето, правим всичко, което е необходимо, за да обезпечим дългосрочното развитие на компанията. Ще продължим и да го правим.