Електронен фиш сменя паяка
Електронни фишове ще получават столичани, които паркират колите си в градинки, по тротоари или кръстовища. Снимките ще се правят от служители от Центъра за градска мобилност, които ще дебнат за неправилно спрени автомобили по Закона за движението по пътищата, и после ще се изпращат на собствениците.
Обмисля се възможността да се използват и стационарни и мобилни камери на КАТ и общината. Идеята е “честитките” в пощите да заменят паяците, които шетат извън платените зони в града.
Така столичани, вместо да се бъркат с по 60 лв. за паяк, ще плащат глобата по електронния фиш, която в момента е от 20 до 50 лв.
“Това все още е една идея, която в момента доразвиваме, но тази практика се прилага успешно в много европейски градове и най-вече в Лондон и Виена. Тя ще даде възможност и за много по-ефективен контрол от страна на служителите в целия град”, обясни вчера шефът на Центъра за градска мобилност Симеон Арнаудов, цитиран от вестник "Монитор".
Така от общината възнамеряват да прекъснат и корупционите практики. До крайната мярка се стигнало, след като служители на КАТ обяснили в комисията по транспорт, че на територията на София паркират около 300 000 нарушители на ден.
“Все още не сме уточнили точния метод за събирането на глобите, но парите задължително ще отидат в общинския бюджет”, поясни Арнаудов. Ще се умува и как да се събират сумите от неплатените фишове. Един от вариантите е те да се обвържат с местните данъци, а другият е да се събират от бирници.
Зелената зона в столицата може да набъбне с още 10 000 места. В момента столичните общинари подготвят наредба за паркирането в града. С нея обаче не се решават проблемите с паркирането в “Лозенец”, където гражданите поискаха платени места за паркиране.
“Разширяването на зоната обезателно трябва да стане до края на годината, защото има постъпили заявки от районите кметове по желание на самите хора. Но не съм убеден, че това трябва да стане с тази наредба”, обясни пред общинските съветници в транспортната комисия един от вносителите й Зафир Зарков.
Според тъмносиния му колега Вили Ликов всички предложения трябва да се включат именно в този документ, а не да се дописват след това.
“Досега постъпилите предложения са за разширяване на зелената зона с около 5000 - 10 000 места”, обясни Арнаудов. Причината за разликата е, че хората от “Лозенец” поискаха 5000 платени карета между Университета по архитектура, строителство и геодезия и площад “Журналист” до хотел “Хемус”.
Според други граждани обаче тя трябва да се въведе само на около 2000 места. Останалите предложения са зелената зона да обхване Женския пазар, тържището “Димитър Петков”, карето между ул. “Г. Софийски”, бул. “Гешов”, ул. “Тотлебен” и бул. “Прага”.
Зелената зона може да продължи и около “Алея Яворов” и Полиграфическия комбинат. В наредбата обаче е записано, че по левче ще плащат хората, за да оставят колите си около националния стадион. Останалите предложения за зелена зона ще се гледат на по-късен етап от комисиите в Столичния общински съвет.