Dacia – възходът на една комунистическа легенда
Румънската автомобилна марка Dacia, след слабите си моменти на падение в последните десетилетия, преживява истинско прераждане през последните години. Автомобилният производител става собственост на френската компания Renault през 1999 година и от тогава произвежда най-евтините автомобили в Европа.
Заводът на компанията в северната ни съседка работи при 95% натоварване, като произвежда 343 000 автомобила годишно. За сравнение през 1989 година заводът в Питещи е произвеждал една трета от тази бройка при два пъти повече заети в него.
Компанията се радва на истинско преобразуване, след като бива закупувана от френския автомобилопроизводител, който налива инвестиции в размер на 2.2 милиарда евро.
В момента Dacia е вторият най-голям производител на автомобили сред бившите комунистически страни в ЦИЕ, като единствено чешката Skoda я изпреварва. Чешкият производител става собственост на най-големия европейски производител на автомобили Volkswagen, която налива инвестиции в нея в размер на близо 2.7 млрд. евро.
Друга марка в ЦИЕ, която се радва на разцвет, е OAO AvtoVAZ, производителят на моделите Лада, която се очаква да излезе на печалба през следващата година, благодарение на сътрудничеството й с японския й партньор Nissan Motor Co.
В страните от ЦИЕ се произвеждат още автомобили от компании като Toyota Motor Corp., PSA Peugeot Citroen и Hyundai Motor Co., като Чехия и Словакия произвеждат повече автомобили от Италия, например.
Dacia, макар и да не е най-голямата, определено е най-бързоразвиващата се компания в ЦИЕ. Продажбите й на автомобили през първото полугодие на годината са нараснали с 35% до 195 069 автомобила, според данни на European Automobile Manufacturers Association.
Основана през 1966 година - година след идването на власт на Чаушеско, компанията е създадена с цел да произвежда евтини и достъпни автомобили за работническата класа. Тя е получила своето име от древните жители на сегашна Румъния - така наречените Dacians.
Първият модел на компанията е 1100, седан с четири врати, базиран на модела Renault 8. През 1969 година компанията представя модела 1300, лицензирана версия на Renault 12.
Въпреки че компанията е произвела 2 милиона броя от модела 1300, който излиза от производство през 2004 година, за да се сдобие с подобно возило, средният румънец е трябвало да има връзки или да чака с години. Моделът е бил толкова ненадежден от техническа гледна точка, че на всички румънци се е налагало да стават техници.
Успехът на компанията да промени имиджа си до голяма степен се дължи на концепцията на френската компания майка за производството на ултра евтини автомобили.
Първият евтин модел на компанията е Logan, който излиза на пазара през 2004 година и е с цена от 6 400 евро. Само от септември до декември на тази година компанията продава 40 000 автомобила Logan. През следващата година продава 160 000 броя от модела.
От Renault забелязват, че много автомобили от този модел се движат по улиците в Европа и представят модела в Западна Европа през 2005 година. От тогава насам продажбите се повишават с по над 10% годишно.
Към днешна дата най-евтиният модел Logan е с начална цена от 7 700 евро, а линията е разширена до пет модела, сред които хечбеците Sandero и Duster. От 2012 година Dacia започва производство на моделите си в Мароко.
За да успява да поддържа ниски цени на моделите Dacia, от Renault провеждат изключително стриктен контрол на разходите.
„Основен конкурент ни е пазарът на употребявани автомобили на възраст две до три години“, коментира Арно Дебойе, ръководител на звеното за евтини модели на компанията Renault, цитиран от Bloomberg. “Непрекъснато работим по това как да намалим допълнително разходите по компонентите“, допълва още той.
Най-трудното нещо по ограничаване на разходите е свързано с контрола на разходите за труд. Средната месечна заплата в основния завод на компанията, включваща допълнителни придобивки, като фирмен автобус, субсидирана храна в столовите и кафенетата и бонусите е 4 228 румънски леи, или около 950 евро.
И докато това е едва една трета от това, което Renault плаща на работниците във Франция, 17-те хиляди работещи в заводите на Daciа са сред най-добре платените в Румъния.
Заплатите в заводите на Dacia са се повишили със 170% от 2008 година, на фона на ръста на инфлацията в страната от 30% за същия период.
Сериозна заплаха за повишение на разходите за труд грози компанията във връзка с исканите нови повишения на заплатите от профсъюзите от следващия месец.
Известни предизвикателства може да срещне тя и във връзка с напрежението между Русия и Украйна, смятат още пазарни наблюдатели.
Реакция на Renault във връзка с исканията за по-високи заплати може да е по-голяма автоматизация в заводите, което да е свързано с по-малко работни места или пренасочване на повече работа към заводите в Мароко.