От най-ранна възраст ни учат да бъдем внимателни и мили с другите хоро и да ги третираме така, както бихме искали те да третират нас. С напредването на възрастта този начин на мислене се прехвърля на работното ни място.

Но възможно ли е да сме прекалено учтиви? Оказва се, че има няколко случая, при които прекалената дружелюбност може да е нож с две остриета.

Със следващите редове не ви съветваме да престанете да бъдете учтиви и дружелюбни, а от време на време да отстоявате себе си.

1. Ще се сторите на другите досадни.
Като бъдем прекалено учтиви, може да създадем впечатление за човек пасивен и скучен. Хората скоро ще започнат да ви намират за досадни. Да бъдете учтиви е добра практика, но позволете на личността ви да се прояви.

2. Никой няма да се вслушва във вас.
Ако ви е непосилно да казвате „не”, хората ще започнат да си мислят, че казвате „да”, дори когато казвате „не”. Колегите ви ще разберат, че не можете да отказвате и ще започнат да искат помощта ви постоянно, дори и в моменти, когато сте затрупани с работа и нямате абсолютно никакво време за странични дейности.

3. Ще започнат да ви използват.
Някои хора ще приемат вашата учтивост като слабост. Ще бъдете лесни за манипулиране, тъй като не смеете да отстоявате позицията си. Веднъж щом започнете да изпълнявате това, което ви казват другите в офиса, те ще го очакват от вас винаги. „Ще ви прегазят”.

4. Хората ще имат по-високи очаквания към вас.
Веднъж щом си спечелите репутацията на човек, който не отказва, някои колеги може да приемат по грешен начин случаите, в които отстоявате позицията си. Когато решите да спрете да помагате на другите, те ще се разочароват от вас. Не се чудете, когато чуете реплики като: „Ти беше добър човек, но се промени”.

Вижте още: Осем правила на технологичния етикет в офиса

5. Ще изглеждате подозрителни.
Противно на позитивния ви начин на виждане на света, не всеки е дружелюбен по всяко време. Ще възникнат много въпроси около вашата отзивчивост и добродушие.

„Както няма безплатен обяд, няма как да има толкова голяма учтивост без причина”. Колегите ще започнат да питат какво наистина целите, дори и когато сте просто добродушни. Прекалената учтивост може да ви навлече и проблеми при завързването на приятелства на работното място.

6. Няма да ви уважават.

Ако сте прекалено добри по всяко време, това ще стане единственото нещо, което хората забелязват у вас. Рискувате да бъдете игнорирани от колегите, когато продължавате да сте прекалено добри, докато други не са.

7. Губите времето си.
Когато се съгласявате да помагате на другите прекалено често, правите компромис със собствените си интереси. Ако сте фокусирани върху изпълняваните от колегите ви задачи, няма да имате достатъчно време да се концентрирате върху собствените си проекти и развитие.