Официално е: ако искате да покажете, че държите на човека до вас и да избегнете караниците в празничния сезон, вложете малко мисъл в подаръците, които ще купите.

Това е резултатът от проучване за навиците на пазаруване, което разкрива, че почти 1/3 от европейците определят парите в брой за безсмислен и обиден подарък. Един на всеки 10 дори твърди, че те са потенциален повод за скандал с любимия човек.

Европейското изследване на MasterCard e проведено сред над 15 000 човека в 17 страни с цел да открие какво обичаме и ненавиждаме в получаването и подаряването на подаръци и дали усилията, които влагаме в избора на подарък, се влияят от времето, с което разполагаме.

Добрите новини са че, живеем на континент с внимателни хора, които отбягват консуматорския подход: разбирайки какво получателят наистина желае (87%) и подхождайки с внимание (86%) са основните фактори, които ни помагат да оценим стойността един подарък.

Всъщност, парите в брой са толкова нежелани, че едва 1 от 10 запитани признава, че изобщо би подарил пари в брой. Когато забравяме да се отнасяме с внимание, се събужда гузната ни съвест: 1 от всеки 4 са съжалявали за подарък, за който не са помислили достатъчно.

45% от нас, които споделят, че са получавали безсмислен подарък, са изпитали и разочарование. Повечето потребители обвиняват любимите си хора, че нямат никава идея какво да им подарят (45%).

Изглежда, че отношението е най-важната инвестиция, която влагаме в един подарък, като почти всички (97%) споделят, че цената на подаръка няма значение, когато е направен от близък човек.

Коментирайки тези резултати, Хавиер Перез, президент на MasterCard за Европа, сподели: “С бързото наближаване на предстоящите празници е обнадеждаващо да знаем, че вниманието е това, което има значение. В Европа фокусът не е върху сумата пари, която ще бъде похарчена, а върху смисъла, който се влага в един подарък.

Докато избирането на парите в брой като подарък е лесен вариант, резултатите подчертават, че що се отнася до подаръци, нашите близки очакват повече внимание и загриженост.”

Нещо повече, докато технологиите продължава да улесняват все повече живота на хората, независимо дали ни помага да платим или да харесаме подарък, не е учудващо, че отбягваме възможността да подаряваме пари в брой. Перез добавя:

“Днес е лесно да откриеш и платиш всичко по електронен път и европейците реагират положително, като почти 3 от всеки 5 (66%) използват карти за плащане в магазините.”

Изследването дава яснота и за това колко по-рано започваме с пазаруването на подаръци за предстоящите празници. Макар че 1/3 от нас (32%) стартират месец по-рано, почти половината (45%) признават, че започват с търсенето на подаръци само седмица и по-малко преди празниците.

Мъжете (34%) по-често отколкото жените (27%) оставят пазаруването за последния момент, като започват най-рано седмица преди парзниците. Интересно е, че от тези, които споделят, че са получавали безсмислен подарък (45%), почти един от всеки три (28%) вярва, че то е, защото любимите им хора са оставали купуването на подаръци за последната минута.

Освен парите в брой, други подаръци, определени като неудачни от европейците, са златната рибка за домашен любимец (52%), посуда за дома (35%), бельо за спалнята (26%) и продукти за банята (26%).

Проучването разкрива също интересни различия в подхода ни към избора на подаръци, който варира в зависимост от региона в Европа:

Подаряването на пари в брой се смята за най-лоша идея от Испания (52%) и Италия (45%), които изненадващо са и двете групи европейци, използващи най-много парите в брой.

Швеция (45%) и Полша (36%) са нациите, които съжаляват най-много и се чувстват засрамени от предишен подарък, който са купили без да отделят много време и идея за него.

Холандия (21%) и Унгария (17%) са най-малко вероятни да признаят, че са получили безсмислен подарък.

Нациите, които съжаляват най-малко, са Франция (12%) и Белгия (9%).

Гърците (60%) са хората, които най-много пазаруват в последната минута, като чакат до последната седмица.

Подаряването на пари в брой може да бъде повод за скандал за повече от 1 на всеки 4 човека в Турция (27%), което е повече от всяка друга европейска нация.

Белгийските и полските мъже отлагат най-много, като 43% пазаруват подаръци в последната минута.

Британците са най-добри в предварителното планиране с 38% от потребителите, които пазаруват няколко месеца преди момента и дори по-рано.

Чехите обмислят най-много своите подаръци: 91% твърдят, че отношението е решаващ фактор, когато трябва да изберат какво да купят.

Руснаците, повече от всеки друг в Европа, вярват, че отделянето на внимание е най-важно при купуването на подаръци за семейството (34%) и приятелите (31%).

Французите са романтици и пазаруват за партньора си с най-много отношение (41%).

За австрийците персонализирането е всичко: 94% казват, че подаряването на личен подарък е най-значимо.