„В условията на недостиг на ресурс ефективното му изразходване е от все по-голямо значение и програмното бюджетиране е една от предпоставките за постигане на по-добър резултат и по-добра отчетност, особено за общините, където местните власти са на ежедневен отчет и са пряко избираеми от гражданите. Затова е хубаво всички общини постепенно да въвеждат все по-модерни похвати за управление на бюджетите си“. Това заяви министърът на финансите Владислав Горанов, след като подписа Меморандум за сътрудничество и партньорство за въвеждане на процеса на прилагане на програмен формат на бюджет съвместно с кмета на Столична община Йорданка Фандъкова.

Министър Горанов изрази готовност експертите на МФ да помогнат Столична община да приеме и изпълни един по-добре структуриран бюджет и впоследствие да бъде отчетена връзката между изразходваните средства и резултатите за нейните граждани. От своя страна, Йорданка Фандъкова отбеляза: „Този меморандум ни дава възможност за по-добро управление на бюджета на Столична община, защото, когато говорим за пари, не е важно само колко, а и как се разпределят, харчат и отчитат“.

„Нашата задача като правителство е да преодоляваме неравенствата между регионите. Това, че днес подписваме Меморандум със Столичната община, е едно добро начало, но задачата е много по-сложна – доброто управление като модел да се разпространи и там, където ресурсите са по-ограничени“, коментира Владислав Горанов. Той допълни, че инициативата за въвеждане на програмното бюджетиране от местните власти е дошла от Столичната община и екипът на МФ е изразил готовност да оказва пълно съдействие.

„Всяка община, която прояви интерес, е добре дошла. Всеки кмет и всеки общински съвет, който иска да използва този модел за съставяне и управление на бюджета, ще бъде подпомогнат с всички ресурси на МФ“, увери министърът. Той уточни, че програмното бюджетиране не е панацея за ефективното управление на който и да е бюджет, но дава много повече информираност при съставянето и изпълнението му, тъй като съдържа инструменти и техники, които да поддържат връзка между извършените разходи и постигнатите с тях резултати. Според него темата ще бъде все по-често извеждана на преден план като инструментариум за по-добра отчетност не само за местните власти, но и за централното правителство.

Министърът споделя мнението, че все по-ясно се очертава необходимостта при наличие на ограничен ресурс местните власти да го управляват по-добре. Той анонсира, че се подготвя концепция и тя ще бъде предложена като законодателно решение, с която общини в затруднено финансово положение да предприемат съответните мерки за оздравяване. Предвижда се мерките да са в комуникация и под въздействие на централното правителство. „Ще предложим решение за общини, които не се управляват добре – ако те пожелаят и потърсят финансова помощ от правителството за решаване на техните неудачи, да имат определени ангажименти за структурни мерки, които да подобрят като цяло финансовото им управление“, обясни той.

Министърът на финансите подчерта, че вече е направена и първата стъпка към по-доброто управление на местните данъци и такси, като посочи, че от 1 януари 2015 г. продължава работата по много мерки в тази насока под егидата на МФ. Целта, според него, е гражданите максимално бързо и лесно да установяват и управляват задълженията си. Министърът заяви, че предстои разработването и внедряването на виртуални ПОС терминали, за да могат гражданите да внасят данъците си все по-лесно.

„През 2015 г. предстоят много нововъведения, отбеляза той, свързани с подобряване обслужването на гражданите и ускоряване на процеса на административни услуги както на местно, така и на централно ниво. Вече сме имали възможност да разкажем за персоналните идентификационни кодове на НАП, които ще бъдат интегрирани като универсален ключ към системите както за местните данъци и такси – подобни пилотни проекти има стартирани в София и Пловдив – но и въобще за всички електронни регистри, които държавата управлява, така че гражданите безплатно да могат да се идентифицират и да ползват максимален брой услуги“.

На журналистически въпрос дали има отказ от предизборното обещание общините сами да могат да избират дали да увеличат данъка върху доходите на физическите лица с 2%, министър Горанов отговори: „Правителството встъпи в мандат в началото на ноември, когато данъчните закони бяха вече изготвени, Законът за държавния бюджет до голяма степен също беше готов. Нови данъчни решения се приемат в края на годината и са в сила за следващата бюджетна година, темата ще бъде на дневен ред в данъчната кампания за 2016 година. Програмата на едно правителство се съставя за повече от една година и не сме се отказали от тази мярка“.