В резултат от няколкодневните усилия на представителите на всички политически сили в НС и екипа на Министерството на финансите днес министърът на финансите Владислав Горанов представи готовия текст за законопроект за изменение и допълнение на Закона за банковата несъстоятелност.

„Промените имат за цел да се създадат предпоставки за максимално опазване на обществения интерес и да се прекрати ограбването на активите на КТБ“ – заяви министър Горанов на брифинг в МФ.

Законодателната инициатива е подписана от народни представители от всички парламентарно представени политически партии и ще бъде заведена в деловодството на НС в понеделник, 16 март – последният ден в срока за промени между първо и второ гласуване на ЗИД на Закона за банковата несъстоятелност, внесен от Реформаторския блок.

„За първи път от години насам можем да видим такава съвместна законодателна инициатива на всички политически партии в НС, като символичното значение на това е, че когато има много важна за цялото общество задача, може да се намери консенсусно решение дори и между различни по убеждение партийни субекти“ – каза още финансовият министър.

Министър Владислав Горанов представи някои от основните изменения. Въвежда се институтът на временния синдик, който за разлика от този в търговската несъстоятелност, има повече правомощия, свързани с управлението и опазването на имуществото на КТБ в периода между отнемането на лиценза й и произнасянето на съда за откриването на производство по несъстоятелност.

Временният синдик е нова правна фигура, защото банковата несъстоятелност е много по-различна от търговската по философия и обществена значимост. Предвижда се да бъдат назначени от съда двама синдици по предложение на ФГВБ, като с назначаването им правомощията на квесторите се прекратяват.

Заложени са мерки за публичност и контрол на дейността им – те всяка седмица ще се отчитат пред министъра на финансите, а на интернет страницата на ФГВБ ще се публикува информация за всичките им дейности по отношение на искове, разпоредителни действия, сключване на договори и др. При констатирано неспазване на задълженията е предвидена възможност за смяната им.

Тези законодателни изменения са необходими, защото „квестурата не е форма на защита на имуществото при несъстоятелност, тя е форма на управление на банката в режим, в който надзорният орган е преценил, че има необходимост от временно специално надзираване на банката“. Финансовият министър посочи, че проблемът идва от празнотата в законодателството, която е във времето между отнемането на лиценза на банката и обявяването на несъстоятелността й.

„С изменението на законодателството ние преподредихме приоритетите на осребряването на масата на несъстоятелността, за да гарантираме равнопоставеност на кредиторите и да предотвратим всякакъв опит някои от тях да се удовлетворят преимуществено пред други.

Сегашните мерки имат охранителна роля по отношение разграбването на КТБ, преди да са приключили производствата, свързани с несъстоятелността и нейното стартиране“ – разясни министърът на финансите.