Б. Стефанов: Държавата да стимулира инвестициите на ниво аташета
В началото на десетилетието инвестициите в дълготрайни активи у нас са били 5-6 милиарда лева годишно. През 2006-2007 година те са се повишили до 25-30 милиарда лева и в последните няколко години са намалели до около 20 милиарда лева, коментира по време на панела „Инвестиции“ на „Шумът на парите“ инвестиционният консултант Борислав Стефанов.
По отношение на преките чуждестранни инвестиции, през 2001 г. те са били около 1 милиард лева, след това 2007-2008 се отчете голям ръст, като те достигнаха до нива между 7 и 9 милиарда лева годишно и след това паднаха до около 1-1.5 милиарда лева.
Голяма част от тях са били във финансите, търговията и недвижимостите при бума. Ако можем да обособим няколко периода, може да се каже, че до 2004-2005 години са били движени от приватизационни сделки, посочи Стефанов.
Първото, което може да направи държавата за повишаване на инвестициите, е на ниво чуждестранни аташета. Те обикновено са толкова заети с други дейности, че привличането на инвестиции им е от най-нисък приоритет. Може би ефикасно би било да се обвържат резултатите на аташетата с някаква форма на стимули. Това би могло да се направи лесно и бързо.
Не можем да очакваме с правенето на един форум в Шанхай годишно да се привлекат средства от там. Ако на ниво атешета се подготви почвата, ще има много по-добър успех, прогнозира консултантът.
В много от тези държави изобщо не са чували за нас. Фирмите там често не са запознати със средата за правене на бизнес у нас и не е вярно, че са отблъсквани от информация за корупция и тромавата съдебна система.
Много често тези компании дори не знаят, че могат да правят бизнес у нас. Първо трябва някой да отиде там и да говори за страната ни и чак след това се правят форуми, на които да се правят срещи с компаниите.
Програмата, както и повече подробности за Шумът на парите, могат да се намерят на profit.bg/forum.
Форумът Шумът на парите се осъществява със съдействието на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, Vivacom и Галакси Инвестмънт Груп, както и спонсорите Трейс Груп Холд, София Интернешънъл Секюритиз, ЛУКС ИМОТИ, консултантска къща Амрита, Peugeot и Борика Банксервиз.
Медийни партньори на събитието са fakti.bg, offnews.bg, novini.bg, kaldata.com, imot.bg, economic.bg, сп. Forbes, сп. Икономика, агенция Фокус, pariteni.bg и SeeNews.
Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.