През миналата седмица японският международен конгломерат Hitachi тихомълком назначи първия началник изкуствен интелект в света.

В изявление компанията оповести, че изкуствен интелект ще е начело на складова база на компанията, като ще дава нареждания за необходимите задачи за изпълнение от персонала в реално време. Целта на новия „шеф“ е да повиши ефективността на работата с 8%.

Изкуственият интелект не е опълномощен да изпълнява само рутинни задачи и операции, подобно на повечето системи за автоматизиране на работния процес, налични по света. Решенията се инициират на база на „голяма база данни за работния процес“, както и облачни технологии.

Новият шеф е програмиран да настройва работата в зависимост от условията на климата и времето. Той прави „приемливи“ промени в работния процес при наличието на снежни бури или други лоши метеорологични условия.

Това, което е забележително при изкуствения интелект на Hitachi, е, че той съчетава работата си в условията на философията kaizen. Това е бизнес философия, обща в Япония, която окуражава работещите и мениджърите да постигат постоянно подобрение на резултатите си и личната си ефективност.

Според тази философия работниците трябва да подхождат към нови похвати в работата, в зависимост от „личния си опит“.

Изкуственият интелект автоматично анализира резултатите от новите похвати и избира процесите, които са по-ефективни, като ги пренасочва към хората, в чиято компетенция са те.

Според наблюдатели изкуствен интелект за шеф ще има добри и лоши страни. Добрите страни са, че работещите ще имат „рационален шеф“, който няма да се ръководи от емоции в решенията си. Те ще могат да се издигат основно благодарение на постигнатите си резултати, а не на човешки симпатии.

Лошите страни са, че шефът няма да успява да обединява колектива чрез партита и тимбилдинги и ще липсва човешко разбиране при решаването на конкретни проблеми.