Хвърчилата могат да спасят планетата. Ето как
Корабните превози генерират все повече емисии вредни газове в атмосферата, като глобалната корабна индустрия произвежда невероятния 1 млрд. тона вредни емисии годишно, според Европейската комисия.
Една германска компания обаче е проектирала изобретателна система, която чрез хвърчила увеличава енергийната ефективност на корабите.
SkySails е разработила нещо, което нарича "вятърно задвижване чрез хвърчила" за големи товарни кораби.
Компанията, която е основана през 2001 г. и има около 40 служители, е базирана в големия пристанищен град Хамбург.
"Идеята е доста проста: с хвърчилата може да се набере много по-голям тласък, отколкото с което и да било друго впрягащо вятъра устройство," казва Стефан Враге, главен изпълнителен директор на SkySail пред CNBC.
"То е много по-мощно от традиционните корабни платна и много по-мощно от традиционната вятърна турбина" добавя той.
Според Враге инсталацията на системата за задвижване с хвърчила струва между 1.5 и 2.5 млн. евро.
Според SkySails, един киловатчас от тяхната вятърна енергия струва на корабите само шест цента, "или близо наполовина на цената на енергията от основния им двигател."
Вятърът става все по-популярен източник на енергия. Според Европейската асоциация за вятърна енергия през първите шест месеца на 2015 г. 584 офшорни вятърни турбини са свързани към електрическата мрежа, което е с 200% повече, в сравнение с първата половина на 2014 г.
От SkySails също така твърдят, че тяхната технология може да генерира 25 пъти повече енергия на кв. м, отколкото традиционните системи с вятърни платна —еквивалента на 2 000 киловата "задвижваща сила при добри вятърни условия."
Според Враге системата на SkySails, която действа при височини от между 300 и 400 метра, също така спестява гориво, като заменя задвижващата сила, която обикновено би била генерирана от дизелов двигател например.
"Ако използваш хвърчила, тогава при идеални условия пестиш по 10 тона петрол на ден," казва той, добавяйки, че на ден могат да бъдат спестявани средно по три тона петрол.
В момента само два кораба използват системата, което според Враге се дължи на влошаването на условията при корабната индустрия в годините след кризата през 2008 г.
"Много от корабните собственици са на колене и в тези условия е много трудно да се продава подобна иновация," казва Вранге.
Според него обаче системата с хвърчила е осъществима алтернатива за корабната индустрия, след като пазарът се възстанови.
"Ние все още вярваме дълбоко, че корабните собственици не могат да си позволяват да не се възползват от вятърната енергия в дългосрочен план," казва той. "Това е невероятен източник на енергия и е евтино."