3 200 снегопочистващи машини ще се грижат за пътищата през зимата
Поддържането на 20 000 км републикански пътища през зимните месеци ще бъде осигурено от над 3 200 снегопочистващи машини - снегорини, техника за разпръскване на пясък и т. н. Има готовност за ползването и на допълнителна техника, съобщиха от пресцентъра на агенция "Пътна инфраструктура".
За зимните месеци ще са необходими близо 106 000 тона сол, около 300 000 тона пясък и над 11 000 тона луга. Макар температурите все още да са високи и част от техниката, ангажирана със зимното поддържане, да е по строителните обекти за завършване на проектите с европейско финансиране, е създадена необходимата организация и от 1 ноември въведохме зимното поддържане на републиканската мрежа, подчерта на пресконференция за готовността за Зима 2015/2016 председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова посочи, че направените проверки показват, че от наличната към днешна дата техника липсват 500 машини от необходими 3200 и са доставени средно около 50% от изискуемите за целия зимен период материали, което означава, че първите седмици на очакваните снеговалежи през декември могат да бъдат осигурени.
Готовността за зимното поддържане на пътищата е добра, показват направените анализи и проверките по райони, а там, където има пропуски, са направени предписания и те трябва да се отстранят в кратък срок, заяви министърът.
Министър Павлова подчерта, че е създаден междуведомствен щаб за организация на движението и координация между институциите при зимна готовност и ще настоява за много строг контрол от органите на ИА „Автомобилна администрация“ и от МВР към транзитно преминаващите и тежкотоварните превозни средства.
Много често те не спазват изискванията на нормативната база за изискуема дълбочина на протектора на гумите, не разполагат с необходимите вериги за сняг и създават сериозни предпоставки за образуване на задръствания, катастрофи и дълъг престой в снега за всички останали шофьори.
Председателят на УС на АПИ инж. Лазаров заяви, че тази година от снегопочистващите фирми ще се изисква 6 часа преди началото на прогнозирания от метеоролозите снеговалеж техниката да е в готовност за стартиране на снегопочистващите дейности, а 2 часа преди началото да е на определените точки извън опорните пунктове.
Целта е времето за реакция да бъде максимално съкратено и пътноподдържащиата техника да осигурява изискваната зимна проходимост на пътищата.
На пресконференцията инж. Лазаров припомни и четирите нива за зимно поддържане на пътната инфраструктура, регламентирани в Наредбата за поддържане и текущ ремонт на пътищата от 2012 г.
В ниво „А“ за зимно поддържане са пътищата с интензивност на движението над 4 000 моторни превозни средства на ден, каквито са магистралите и първокласните пътища. В ниво „Б“ са пътищата с движение между 2 000 и 4 000 МПС на ден, във „В“ – между 500 и 2000 МПС на ден, а в „Г“ по-малко от 500 МПС на ден.
При снегопочистване допустимата дебелина на снежната покривка на платното при снеговалеж за ниво „А“ е 3 см, за ниво „Б“ – 5 см, за ниво „В“ – 7 см, за ниво „Г“ – 10 см.
Максималният срок за провеждане на снегопочистващите дейности – от момента на спиране на снеговалежа или от момента на констатиране на заледяването на пътищата до постигане на изискванията, за ниво „А“ е 2 часа, за „Б“ – 3 часа, за „В“ – 5 часа, и „Г“ – 8 часа.
Тези нива не се отнасят за случаите със сложна метеорологична обстановка – интензивни снеговалежи с големи снегонавявания, снежни бури със скорост на вятъра над 20 m/s, както и при възникване на бедствено положение в съответния район.
Очакваните разходи за зимно поддържане на републиканските пътища са около 60 млн. лв.
Всички граждани и транспортни фирми могат да получават информация за актуалната пътна обстановка и зимното поддържане на републиканската мрежа от безплатното мобилно приложение LIMA, от интернет страницата на АПИ, както и по всяко време от денонощието на тел. 0700 130 20 в АПИ.
В агенцията целогодишно при 24-часов режим работи Ситуационен център, който събира и обобщава данните за състоянието по републиканските пътища.