Как Рей Далио създаде най-големия хеджфонд в света?
Рей Далио е основател на най-големия хеджфонд в света - Bridgewater Associates, чиито активи под управление се изчисляват на около 154 милиарда долара. Състоянието на Далио се оценява на 15.3 милиарда долара, което го поставя сред 30-те най-богати американци.
Вижте още: Милиардер споделя петте си навика за успех
Хеджфондът на Далио се отличава с един от най-впечатляващите исторически резултати, което до голяма степен е и в основата на неговата популярност.
Рей Далио е роден през 1949 г. в Куинс в Ню Йорк Сити. Той е единствено дете на джаз музикант, като наследява любовта към музиката от баща си. Когато Далио е на осем години, семейството му се мести в Лонг Айлънд.
От 12-годишен Далио започва да работи като кади в голф-клуб, където постоянна тема са фондовите пазари.
Младият Далио се увлича по борсата и инвестира спестените си 300 долара в акции на компанията Northeastern Airlines, които се търгуват за достъпните 5 долара за брой. Късметът му проработва и малко по-късно компанията е придобита, което утроява инвестицията му.
Началният му късмет го стимулира да започне да следи отчетите на компаниите и да търси съвети от по-опитни трейдъри. Далио продължава с успешните си инвестиции в ученическите си години, като сметката му набъбва значително до момента, в който завършва.
Докато е студент в Long Island University, Далио продължава да инвестира на борсата, като проучва и пазара на фючърси. Привлекателността му до голяма степен се крие в ливъриджа, който предоставя. Там с относително малък капитал Далио може да прави големи по размер залози.
За разлика от гимназията, Далио се представя далеч по-добре в колежа, което му позволява по-късно да се прехвърли в Harvard Business School.
След като завършва Харвард, Далио прекарва една година в Dominick & Dominick LLC като директор на отдела за търговия със суровини. По-късно той се премества в Shearson Hayden Ston, където е съветник по отношение на риска към отдела за търговия със суровини.
След изразяване на несъгласие с ръководството обаче, Далио е принуден да напусне компанията.
През 1975 г. той основава Bridgewater на 26-годишна възраст. Първоначалната централа на компанията е неговият апартамент с две спални. Той стартира с валутни съвети, давани на корпорации за хеджиране на риска, както и съвети, свързани с политиката на лихвите.
Фирмата му набира скорост след привличане като клиенти на компанията за бързо хранене McDonald's, както и един от основните доставчици на веригата.
През 80-те години на миналия век сред клиентите на компанията му вече са Световната банка, Eastman Kodak Co., както и чуждестранни правителства, централни банки, пенсионни фондове и др. Служителите на управляваната от него компания нарастват до 1500 души.
Подобно на стратегията на Джордж Сорос и неговия Quantum фонд, Далио залага на глобални макроанализи в инвестициите си, като се опитва да прогнозира глобалните икономически тенденции и влиянието им върху финансовите инструменти.
Широка диверсификация е залегнала като основен елемент в стратегията на управлявания от него фонд, като се избягват рисковете, свързани с концентрирането в един рисков актив.
Като анализатор Далио се определя като човек, целящ да реши икономическия пъзел и да отгатне взаимовръзката между икономически и финансови събития, въздействащи върху цените на активите.
През 2007 година Bridgewater правилно предвижда пукането на ипотечния балон и опасността, която това може да донесе на големите финансови институции. В резултат на това хеджфондът регистрира положителна доходност през 2008 година, когато почти всички финансови институции претърпяват огромни загуби.
За влиятелността на Далио върху финансовия свят говорят думите на бившия ръководител на Фед Пол Волкър: „Понякога имам усещането, че Рей Далио има повече финансов персонал и произвежда по-добра статистика от Фед“.
Далио стимулира служителите си да оспорват възгледите му, за да се намери начин да се премахва егото при вземане на инвестиционни решения.
С успешната си история от над 40 години, фондът на Далио поставя под съмнение теорията за ефективност на пазара и това, че никой не може да го бие за един достатъчно дълъг период. Трябва да се има предвид също така, че средната продължителност на живот на хеджфондовете е пет години.