В какво съотношение се потребяват бензинът и дизелът у нас и в ЕС
Стимулирано от облекчената данъчна политика, потреблението на дизелово гориво за превозните средства, трайно превишава това на бензина. Това е тенденция, формирала се през последните две десетилетия.
Развитието на транспортния сектор също до голяма степен допринася за това дизелът да е по-шороко потребяваното гориво.
Вижте още: В кои страни бензинът и дизелът са най-евтини?
И все пак колко точно е разликата в потреблението на двете горива?
През 2014-та година потреблението на горива в Европа е било в размер на 611 милиона тона, според данни на Fuels Europe. Това е понижение от 3.3% спрямо година по-рано.
Най-голямо е било то в Германия – в размер на 115.1 милиона тона, а най-малко в Малта – 2.6 милиона тона.
В България са били потребени сумарно 4.5 милиона тона горива. Това почти напълно отговаря на капацитета на единствената рафинерия в страната ни, която може да произвежда до 5 милиона тона горива.
Както се вижда от таблицата, според данните за 2014-та година, Гърция е единствената страна в ЕС, където потреблението на бензин превишава това на дизела.
Другите две страни, в които потреблението на бензин е над 40% от общото, са Кипър и Малта.
У нас 22.4% от потреблението на горива за транспорт, се пада на бензина, докато останалите 77.6%, са за дизела. Това поставя страната ни на осмо място в класацията на страните с най-голям процент на потребление на дизел.
Превесът на потреблението на дизел, до голяма степен предопределя факта, че рафинериите в Европа отделят основно внимание за производството именно на това гориво. То съставлява 39% от общите им произвеждани химически продукти, на фона на 19% за бензина.
Въпреки, че в страната ни се събират едни от най-ниските данъчни налози върху горивата, приходите от това заемат най-голям процент в общите данъчни приходи, сред страните от ЕС – в размер на 12%, по последни данни. За сравнение в съседна Румъния този процент е 9, а средния за ЕС е 7.
Традиционно данъците и таксите формират над половината от стойността на горивата в страните от ЕС. У нас този процент е 54% за бензина, като с по-нисък се отличава единствено Малта (53%), както и 49% при дизела и по-нисък процент единствено в Люксембург (47%).