Всички изтребители F/A-18 Супер Хорнет са оборудвани с гласови команди, издавани от женски глас, който отправя поздравления и предупреждения с различен тон - вариращ от строг и рязък до изключително загрижен.

Няма значение дали пилотът носи малайзийски, кувейтски или австралийски флаг върху своята униформа, самолетът говори носово с акцент от щата Тенеси, който наподобява този на кънтри изпълнителката Лорета Лин в много лош ден. Ако пилотът предприеме грешка стъпка, изтребителят го коригира със същия този глас.

Пилотите на изтребители наричат гласа в самолетите Супер Хорнет “Мрънкащата Бети,” докато в британските кралски военновъздушни сили той е познат като “Мрънкащата Нора.” Този глас обаче принадлежи на истинска жена.

Това е 60-годишната Лесли Шук, която наскоро се е пенсионирала след 35 години работа в Boeing Co. “Знаех, че имам акцент, който не смятах, че е много желан в самолета,” споделя Шук в интервю за Bloomberg. “Никой не е казвал нищо по този въпрос, но аз си бях най-големият критик.”

След като стартира F/A-18 и чуе поздрава на Шук, пилотът обикновено почти не я чува повече, освен ако ситуацията не е сериозна. Ако самолетът лети прекалено ниско и има опасност да се разбие в планина например, тогава се активира предупреждение, записано от Шук. Ако самолетът е изразходил половината от горивото си за мисията, Шук пак се обажда с предупреждението: “Бинго, Бинго.”

Почти всеки самолет си има собствен глас. По някаква причина женските гласове са по-често срещани при изтребителите и при множество граждански самолети.

Шук работи в Сейнт Луис за компанията McDonnell Douglas, която Boeing придобива през 1997 г. McDonnell е сред първите компании, която използват гласови команди - както в гражданските, така и във военните самолети, като предпочитат жени за тази работа.

Вижте още: Искате ли да знаете чий е гласът от приложението Siri нa Apple?

В средата на 90-те години, когато клиент поръча изтребители F/A-18 и настоявал те да имат и гласови команди, от Boeing уредили звукозаписна сесия. В нея участвали няколко души, но жената, която трябвало да записва командите, се оказала неподходяща.

“Те не харесаха гласа й; беше прекалено мил за самолета,” спомня си Шук. Тогава Шук, която работела като видео координатор в компанията, им обяснила, че гласът трябва да е ритмичен и ясен, за да привлича вниманието.

Един от присъстващите военни предложил Шук да запише гласовите команди.

Тя се опитала да убеди мениджърите в Boeing да наемат професионалист за това, но и казали, че няма пари. Така тя, в продължение на две седмици, докато шофирала до работа, слушала касетите със записите на предшественичка и се подготвяла за звукозаписните сесии.

Boeing е доставила близо 2 000 изтребителя F/A-18 Хорнет и по-усъвършенствания Супер Хорнет, като всеки от тях има по около 50 гласови команди и предупреждения на английски език. Промените в гласа по поръчка са рядкост. “Ако сте в Малайзия, пак чувате моя глас, на английски език”, казва Шук.