Многобройни са проучванията, когато сочат ползите от говоренето на повече от един езика. Според едно от тях възрастните хора, които говорят два езика, притежават по-голям обем сиво вещество и са способни да се възстановят по-лесно след увреждания на мозъка.

Учените също така са открили, че ползите от билингвизма могат да бъдат регистрирани при съвсем малки деца.

Ново изследване сочи, че два езика могат да бъдат овладяни още в бебешка възраст и от това да произтекат различни ползи.

Според изследването още непроговорили бебета, които се развиват в билингвистична среда, проявяват по-добра изпълнителна функция, казва неврологът Ная Ферян Рамирец от университета във Вашингтон.

"Това означава, че билингвизмът оформя не само езиковото развитие, но и когнитивните способности като цяло", допълня тя.

Според учените билингвистичната среда спомага за овладяването на произношението на звуците.

Изследването им показва, че децата, които знаят само един език, добиват по-ограничена представа за езика към 11-месечна възраст.

Децата, които се развиват в среда, в която се говорят 2 езика, са отворени към звуците на чуждия език по-дълго време, в сравнение с връстниците си, които упражняват един език. В първия случай това е добър показател, който говори за повишеното адаптиране на мозъчната дейност.

Тези открития са публикувани в Developmental Science и се базират на наблюдания над 16 11-месечни бебета, които са взели участие в експеримента.

8 от бебетата идват от семейства, в които се говори само английски език. Останалите 8 са в домакинства, в които се говори и испански език.

За да се проследи мозъчната дейност на децата, е използвана магнитоенцефалография.

Наблюдаваните деца трябвало да слушат 18-минутно непрекъснато аудио, в рамките на което се говори ту на английски, ту на испански език или на двата езика.

Екипът от учените установява, че билингвистичните бебета, докато слушат записа, проявяват активност, характерна за когнитивното мислене и вземането на решения.

Освен това те показва чувствителност както към звуците на английския език, така и към тези на испанския.

Монолингвистичните деца не са толкова чувствителни към английския език.

Предстои откритията на учените да бъдат потвърдени в по-мащабно изследване с участието на бебета. Сегашните резултати обаче показват, че родителите не бива да се тревожат, че излагат децата си на прекомерно натоварване, когато се развиват в билингвистична среда.

Мозъкът на едно 11-месечно бебе учи който и да е език или езици, налични в средата, в която е. То е способно да ги научи, казва Ферян Рамирез.