Финландските училища: предметите стават теми
Във Финландия радикално реформираха начина на обучение на децата. По качество на знанията финландските ученици постоянно превъзхождат връстниците си от други страни. Това прави Финландия любопитна за наблюдение и изучаване от педагози от цял свят.
„В моменти ни е необходим нов подход в обучението, за да подготвим хората към зрелия живот“, казва Паси Силандер, мениджър по развитието на Хелзинки. Според финландските власти, предходната система на образование е била добра в миналото: тогава, когато банките се нуждаеха от служители, умеещи да смятат, но животът се променя. Финландските специалисти смятат, че в променени условия системата на обучение също е необходимо да бъде променена.
Обучението по теми или обучението по „явления“ и „феномени“, означава, че вместо уроци по предмети – час по математика, час по история и т.н., ще се провеждат занимания, посветени на „явления“. Така в рамките на подготовка на тема „работата на ресторанта“ учениците ще получат коктейл от познания по математика, чужди езици, навици за общуване и др.
В курса по Европейски съюз пък ще бъде включена материя по история, икономика, география и отново езици. Планира се и промяна във формата на обучение – новата система предлага съвършено нов педагогически подход.
Сега преподавателите по различните предмети ще трябва да планират занятията съвместно. Децата вече няма да е необходимо да слушат „лекции“, вместо това ще трябва в групи да намират решения на различни проблеми. Например, в началното училище – темата „Време“.
Занятието се провежда на английски език, на дъската е картата на Европа, а учениците сравняват климатичните условия на различните европейски страни. По този начин едновременно се осъществява изучаването на английски език и география.
Новият тип на преподаване започва да се тества в училищата – те са задължени да провеждат поне един блок тематическо обучение годишно.
Не всички са във възторг от реформата. Много учители и директори на училища, които цял живот са преподавали по друга система, изпитват трудности при адаптирането към новия метод. В началото е имало протести. Около 70 % от учителите в по-горните класове вече водят обучение по теми. Тези, които са се съгласили да започнат да преподават по новата система, са с повишени заплати.