Най-новият жп превозвач у нас започва работа
PIMK Rail е най-новият - 14-и, железопътен превозвач у нас. Това съобщиха за "Стандарт" от ИА "Железопътна администрация" (ИАЖА). Компанията беше създадена в края на миналата година, а неотдавна ИАЖА й издаде и европейски лиценз за жп превозвач.
Сега PIMK Rail очаква единствено сертификат за безопасност, веднага след което може да извършва превози на товари. Компанията усилено се подготвя за това. Тя вече внесе първия в България от 27 години насам чисто нов електровоз - Siemens Vectron, чиято цена е близо 7 млн. евро.
Локомотивът беше оценен от TINSA за съответствие с изискванията на правилата за безопасност и вече е допуснат за експлоатация по жп мрежата. Очаква се скоро от Германия да бъде доставен и втори електровоз от същия тип. Отделно PIMK Rail поръча 17 двойни вагона в жп завода в гр. Септември, които скоро ще бъдат готови.
Още в края на миналата година управителят на компанията майка PIMK - Илиян Филипов, публично обяви, че ще навлезе сериозно в бизнеса на интермодалните превози. Поради това PIMK е кандидат за концесионер на новия интермодален терминал в Пловдив, който се изгражда от "Трейс Груп Холд", за да го превърне в своя основна логистична база.
PIMK Rail е дъщерна компания на пловдивската PIMK - най-мощната автокомпания в Източна Европа. Само миналата година PIMK вложи 25 млн. евро в 150 влекача Mercedes и Iveco. PIMK е сред най-големите превозвачи на стоки между Турция и Германия, като превозва и известни марки облекла, като Zara и др.
PIMK вече има опит в жп превозите, като осигурява 2/3 от полуремаркетата за блок-влака на DB Schenker Rail по дестинацията Русе - Нюрнберг. Така PIMK съкращава голяма част от разходите си за гориво, пътни такси и командировъчни за водачите.
След като стартира дейността си, PIMK Rail ще отхапе още около 25% от товарите на "БДЖ-Товарни превози". Сега държавният превозвач вози средно по 1000 т дневно от кариерата на PIMK в Куртово Конаре за сероочистващите инсталации на ТЕЦ "Марица 3".
Поради това се очаква "БДЖ-Товарни превози" да приключи 2015 г. с под 6 млн. тона товари - 14 пъти по-малко от рекордната 1986 г. Държавната компания ежегодно губи по 10-15% от пазарния си дял при увеличение на общия обем товари от порядъка на около 20% годишно.