Няколко глупави, странни и нелепи събития, довели до трагедия
Разказваме няколко глупави, странни и нелепи събития, които се случиха не по сценарий. Всъщност, те се превърнаха в катастрофа, въпреки добрите намерения.
Просто някакви балони
През 1986 година в Кливланд решили да поставят рекорд по количество едновременно пуснати в небето балони, пълни с въздух.
Събитието било с благотворителен характер, тъй като фондът United Way искал да привлече вниманието към себе си. И безспорно успява, но не както би желал.
Доброволци надули половин милион разноцветни балони. Държали ги в плътна мрежа, преди да бъдат пуснати във въздуха.
Когато мрежата била премахната, балоните се извисили нагоре, но... парализирали движението в града. Броят на пътните произшествия се увеличил с пъти.
Летището преустановило работа. Цветната "връзка" балони в небето изплашила не малко хора.
Много от балоните се озовали в местни езера и водоеми. Бреговата охрана била заета с издиването на двама рибари, които попаднали в капана на балоните. След няколко дни телата им били намерени. Към United Way бил повдигнат иск от вдовиците на жертвите в размер на 3.2 милиона долара.
Коварните мерни единици
Mars Climate Orbiter е една от най-неудачните мисии на НАСА. Първо тя се проваля по една досадна и много проста причина. През декември 1998 година в орбита е пуснат МСО - спътник, транслатор за апарата Mars Polar Lander.
По съвместителство той трябвало да изучава климата на Марс, сезонните промени на времето, пясъчните бури и да наблюдава промените в повърхността на планетата.
През септември 1999 година връзката с МСО е загубена. След това причината за грешката става ясна - програмното обезпечение.
Проблемът идва от това, че със създаването на спътника са били ангажирани два екипа инженери. Едната от тях използва британската мерна система, а другата - метрическата. Сега разбирате ли къде е разминаването?
Случаят с кита
През 1970 година на брега на малкия град Флоренс в Орегон е намерен кит. По странно стечение на обстоятелствата плажът е с категория път. Поради това със задачата за отстраняването на животното оттам се заема Департаментът по транспорта на Орегон - и конкретно някой си Джордж Торнтън.
По-късно той обяснява, че за ръководител на операцията е избран той, а не специалист, тъй като последният бил на лов в това време.
Департаментът по транспорта решава, че ще е трудно китът да бъде погребан. По-лесно би било да го взривят с динамит.
Така след дълъг труд трупът на кита бил овързан в динамит. При взрива навсякъде политат части от него, които след това, според очакванията на екипа, щели да бъдат изядени от животни, хранещи се с леш. Така нямало да има какво да се чисти.
Сметките обаче са без кръчмар. Поставеният взрив постига две неща - под кита се образува голяма дупка, а негови парчета отлитат из целия град. Имало части върху коли и дори върху жилищни домове.
Сигнална ракета
През есента на 2003 година изгубил се ловец в гора пуска във въздуха сигнална ракета, за да бъде открит.
Ловецът съвсем скоро бил открит, но не заради сигнала от ракетата, а защото с действията си е запалил тревата и гората.
Наложило се да бъде спасяван не само той, а цяла Калифорния.
Огънят унищожил 1214 км² гора и 2322 къщи. Загинали 14 души. Щетите са оценени на 1.2 млрд. долара.
Космически нужди
Алън Шепърд е първият американец, който извършва суборбитален космически полет. За нещастие, той не могъл да се наслади на великолепните гледки на Земята от Космоса.
Шепърд се отправя в полет на 5 май 1961 година. Лети над планетата за 15 минути и 28 секунди.
Полетът обаче ще бъде помнен завинаги. Неудачното разположение на илюминаторите не позволява на Шепърд да види звездите, а Земята имала черно-бял цвят.
Проблемът е, че по време на старта на полета работниците са забравили да свалят специален филтър от перископа.
Предпазен клапан
През юли 1988 година служителите на компания Occidental Petroleum били евакуирани от нефтена платформа в Северно море след взрив на газ.
Взривът убива 167 от 226-те служители на платформата, включително двама спасители.
В хода на следствието става ясно, че причина за трагедията е отсъствието на предпазен клапан.
По време на планова проверка малко преди инцидента инспектори са сваляли клапаните и след това са ги връщали на място, с изключение на един. Той е бил достатъчен, за да разтърси системата.