VW може да спре производство в Германия заради спор с доставчици
Четири завода на Volkswagen в Германия може да спрат работа заради съдебен спор с доставчик на части за седалки и скоростни кутии. Конфликтът идва на фона на опитите на автомобилния концерн да намали разходите и да разреши скандала с вредните емисии, който му навлече рекордни глоби, съобщава Bloomberg.
VW спря производството на Passat в четвъртък и ще прекрати сглобяването на най-продаваната си кола Golf в понеделник, ако конфликтът не бъде разрешен, съобщиха запознати източници, пожелали да останат анонимни. VW информира официално, че двата завода, произвеждащи тези модели, са изправени пред криза, както и два завода за производство на шасита.
Спорът може да намали печалбите на концерна с до 40 млн. евро (45 млн. долара) на седмица в момент, когато VW опитва да стимулира печалбите си, като свие годишните си разходи с 1 милиард евро. Две компании, собственост на Prevent Group, които предлагат части за трансмисията и седалките, спряха доставките заради конфликт за бъдещото развитие и проектите за бъдещо снабдяване.
“Явно е, че колкото по-дълго продължава този спор, толкова по-лошо ще става. Степента на въздействие ще зависи и от това дали то може да се ограничи само до марката Volkswagen”, казва анализаторът от Bankhaus Lampe Кристиан Лудвиг.
Съдебна битка
Миналата седмица германски съд нареди на доставчиците да възобновят снабдяването с части, но те отказаха да се подчинят. Датата на обжалването по едно от делата беше насрочена за 31 август. В същото време VW поиска от съда да глоби доставчиците и да позволи на автомобилната компания да влезе в заводите им и да си набави необходимите части, съобщи съдът в Брауншвайг в комюнике.
Производителите на части имат срок до идната седмица да отговорят, след което съдът ще вземе решение по иска на VW.
Цената на акциите на компанията падна с 2.1%, до 119.20 евро. Най-големият концерн в Европа загуби 10% от стойността си тази година - до 62.4 млрд. евро.
Заводът в Емден, в който се произвеждат автомобилите Passat, е с ежедневен производствен капацитет от 1250 коли, а този във Волфсбург може да произвежда 3800 автомобила. Около 80% от 9000-те служители в Емден са със съкратено работно време, съобщи VW тази седмица. Концернът сглобява шаситата в Цвикау и Брауншвайг.
Засегнати служители
„Наистина се надяваме скоро да се намери изход от това положение с решение на проблемите с доставчика Prevent”, каза Хартвиг Ерб, който оглавява профсъюза IG Metall във Волфсбург. „Тези спорове не трябва да бъдат решаващи за работниците. Доставчикът вреди не само на служителите на VW, а и на собствените си работници“, смята Ерб.
Конфликтът показва до каква степен производител на резервни части може да наруши работата на автомобилните компании, които разчитат все повече на доставчици за производството на голяма част от колите си, а в същото време ги изнудват да намалят цените.
VW вече е затънала в съдебни спорове и разследвания на регулаторните органи във връзка с разкритието миналия септември, че 11 млн. дизелови автомобили са били снабдени със софтуер, предназначен да мами на тестовете за вредни емисии. Компанията задели 18 млрд. евро за покриване на разходите в световен мащаб, свързани със скандала.
Решението на доставчиците да спрат снабдяването е неразбираемо и се очертава като тежко бреме за Volkswagen и нейните служители, каза министърът на икономиката на Долна Саксония Олаф Лиес пред местния парламент в четвъртък. Долна Саксония е вторият по големина акционер във VW, а Олаф Лиес е член на надзорния съвет на автомобилния концерн.