Пускат участък 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път
Около 15 часа днес ще бъде пуснато транзитното движение по участък 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път. Това стана ясно по време на направената днес инспекция за напредъка при изграждането на обекта от министър-председателя Бойко Борисов, министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров.
Физическото изпълнение на участък 2 на Западната дъга на Софийския околовръстен път е 95%. Има готовност за завършване и пускане на обекта в експлоатация на 14 септември, какъвто срок беше поет от изпълнителя пред премиера, по време на предишна инспекция, напомни Павлова. Тя обясни, че движението ще бъде пуснато по новия мост двупосочно в едното платно, с което още от днес ще се облекчи трафикът по Околовръстното шосе и Западната дъга и така ще се улесни включването към Северната скоростна тангента.
Работата ни е да направим всички транзити, които минават около София, за да отпушим „тапите“ в града, подчерта премиерът. Той обясни, че новото трасе ще осигури транзитна връзка между магистралите „Люлин“, „Струма“, Хемус“ и „Тракия“ и към направлението в посока Белград, Сърбия. Вече се работи по моста на Околовръстния път в района на Казичене, който е с 6 ленти. Правят се проекти, за да се отпуши транзитното движение в района на кв. Горубляне и селата Герман и Лозен и така ще се завърши целият пръстен около София, като трасето по Южната дъга ще бъде само за леки автомобили. За доизграждане ще остане само последната отсечка между бул. Цар Борис III и Банкя, обясни той.
Регионалният министър напомни, че втората фаза на Западната дъга е проект, който започна в края на миналата година по старата оперативна програма на стойност 102 млн. лв. с ДДС и обърна внимание, че изпълнителят успя да изпълни този сложен обект за по-малко от девет месеца, без да се спира движението. Участъкът е с дължина почти 6 км и включва много тежки и сложни съоръжения – три големи пътни възела от готовия пътен възел на три нива на бул. „Сливница“, където е краят на участък 1, до връзката със Северна скоростна тангента, и четири тежки съоръжения.
Изпълнителят трябваше да работи при постоянен трафик и затова в момента, в който ставаха готови новите платна, движението се прехвърляше на тях, за да може да се изграждат паралелните, подчерта Павлова.
Към настоящия момент са удовлетворени всички претенции, които имат живущите в с. Мрамор, съобщи инж. Лазаров. Той обясни, че те имат връзка със съществуващия път в участъка на АМ Калотина към Костинброд.
Участък 2 от Западната дъга на СОП започва от моста над река Какач и е до пресичането със Северната скоростна тангента. Строителството включва изграждането на директно трасе и реконструкция на Софийския околовръстен път в отсечката от км 0+780 до км 6+309. По трасето на обекта има 3 пътни възли – п. в. „Стефансон“, п. в. „Ломско шосе“ и п. в. „Северна скоростна тангента“, естакада над бъдещия бул. „Стефансон“, нов път за гара Волуяк и надлез над пътя за с. Мрамор.
При пътен възел „Стефансон“ трасето преминава по естакада над бул. „Стефансон“, жп линията и пътя за гара Волуяк. Мостовото съоръжение е с дължина 344 м. Очаква се след изграждането на бул. „Стефансон“ от Столична община да се повиши удобството на пътуващите от и за кварталите „Модерно предградие“, „Връбница“ и „Обеля“.
При пътен възел „Ломско шосе“ трасето преминава по естакада, а бул. „Ломско шосе“ е на нивото на съществуващия път, където е изградено и кръгово кръстовище. Съоръжението осигурява връзка на жителите от кварталите „Обеля“, „Връбница“ и „Надежда“, както и с второкласния път II-81 за Костиброд и прохода „Петрохан“.
При пътен възел „Северна скоростна тангента“ е връзката на Западната дъга със скоростния път. Съоръжението е „пълна детелина“ и на него трафикът от и за АМ „Струма“ и АМ „Люлин“, преминавайки през тангентата ще прави връзка с АМ „Тракия“ и АМ „Хемус“.
Изпълнител на участък 2 от път ІІ-18 Софийски околовръстен път от км 0+780 до км 6+309 е ДЗЗД „Европейски пътища”, в което участват: „Джи Пи Груп“ ООД, „Автомагистрали – Черно море“ АД и „Пътстройинженеринг“ АД. Стойността на договора е 101 999 866,66 лв. с ДДС. Строителният надзор се осъществява от Сдружение „София Запад 2013”, в което са: „Пътконсулт 2000“ ЕООД, „Рутекс“ ООД, „Трансконсулт БГ“ ООД и „ИРД инженеринг С.р.л“. Договорът е за 719 040 лв. с ДДС.
Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт“ 2007-2013 г. и ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Западната дъга е продължение на автомагистрала „Люлин” и е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, който на територията на България свързва Видин с Кулата. До изграждането на АМ „Калотина“ тежкото транзитно движение от Калотина към АМ „Тракия“ и АМ „Хемус“ ще се поема от Западната дъга на СОП.