По 2 трасета ще минава магистрала Струма през Кресненското дефиле
По две трасета ще минава лот 3.2 от автомагистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле. Комитетът за наблюдение на строежа на аутобана гласува да се започне процедура за доклад за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта, който ще бъде приет след това.
Решенията бяха приети на вчерашното заседание на звеното и подкрепени от всички присъстващи експерти, съобщава вестник "Труд". Комитетът се председателства от шефа на Агенция „Пътна инфраструктура“ инженер Лазар Лазаров. В него влизат и експерти от министерството на транспорта, на околната среда, специалисти от строителния бранш и хора от различни неправителствени организации.
По време на обсъждането се стигна до поредната полемика с двамата представители на няколко екологични организации, свързвани с бившия директор на парк „Витоша“ Тома Белев. Петко Ковачев и Ивайло Хлебаров предложиха проектът за пореден път да бъде променен.
В момента идеята е да се изгради нов еднопосочен четирилентов път на изток извън дефилето с къси тунели. След това старата отсчека през Кресненския пролом ще бъде рехабилитирана и също ще е само в една посока – към Гърция.
Според еколозите и този вариант е неприемлив. Те поставиха искането да няма никакво автомобилно движение през дефилето. Причината – така щяло да се подобри състоянието на околната среда и да бъде гарантирано опазването на защитените видове.
Предложението на Ковачев и Хлебаров учуди всички експерти, тъй като именно организациите, представлявани от двамата, прокараха искането за еднопосочни пътища, като единият е извън пролома. Стигна се до спор, в който областният управител на Благоевград Бисер Михайлов припомни, че в момента дефилето е един от най-рисковите участъци с голям брой жертви на катастрофи.
Отговорът на зелените беше, че за това са виновни правителството, министерствата и „Пътна полиция“, които не си вършели работата, а само искали подкупи.
В крайна сметка строителните специалисти, геолозите и представителите на държавата се обединиха около проекта за двете еднопосочни отсечки и доклад за ОВОС.
Аргументите бяха, че този вариант е най-рентабилен и безопасен, тъй като старият път ще бъде ремонтиран и разширен и по него няма да има рискови изпреварвания. Новият, на изток от пролома, ще гарантира по-скоростно придвижване на автомобилите с минимален риск от катастрофи.
Бе дадена и гаранция на еколозите, че ремонтираният път през дефилето ще бъде съобразен с всички природозащитни изисквани за опазването на костенурките и гущерите.
Въпреки това те не се съгласиха и продължиха да обясняват на пътните инженери как да си вършат работата. Ковачев и Хлебаров не се трогнаха и от факта, че ако цялото движение бъде изведено извън дефилето, цената ще задмине 1 милиард лева.