Диамантите, които всички искаха тази година
Сравнително малък, но бавно и съвършено образуван в течение на милиарди години, диамантът Argyle Violet е с толкова рядък цвят, че има собствена уникална класификация: „тъмносивкаво-синкаво-виолетов“.
Това беше „откритие, което може да се случи веднъж в живота. Влюбих се в него. Трябваше да го имам“, казва Скот Уест от L.J. West Diamonds в Ню Йорк. Подобно на баща си Лари и дядо си Макс преди него, Уест е търсач на диаманти, издирващ най-редките и с най-необичайна форма камъни, пише CNN.
Най-скорошната му придобивка - 2.83-каратовия диамант Argyle Violet с овална форма, е показан в рамките на изложбата „Диаманти: Рядък блясък“ в Националния исторически музей на Лос Анджелис.
След 40 години в търговията, за първи път L.J. West е поканена да покаже някой от експонатите си в музея. Argyle Violet ще бъде в звездна компания, включително Juliet Pink от Южна Африка, друг голям диамант от колекцията на L.J. West. Този рядък розов диамант е 30-каратов и върви с великолепна огърлица. Изглежда, че и двата диаманта са много желани за продажба.
Sotheby's постави световен рекорд по цени на шест различни цветни диаманта, вариращи от светлосиньо (2 млн. долара) до светлорозово (31 млн. долара). Christie's категорично отвя конкурентите си, като търгът през май в Женева постави нов световен рекорд за скъпоценен камък – 57.5 млн. долара за 14.6-каратов Oppenheimer Blue, почти 4 млн. долара на карат.
Той засенчи Blue Moon Josephine (светлосин 12-каратов диамант), купен от имотния магнат от Хонконг Джоузеф Лау на търга на Sotheby's в Женева само пет месеца по-рано. Той плати за камъка 48 млн. долара и го кръсти на 7-годишната си дъщеря.
“Цветните диаманти са най-секси инвестицията“, казва Тобиас Кормайнд, управляващ директор на най-големия онлайн магазин в Европа 77 Diamonds. „Вероятно няма да видим друга подобна година в скоро време“, допълни той.
Скот Уест обикаля света три месеца в годината в търсене на специални камъни. Argyle Violet идва от отдалечената мина Арджайл в Северозападна Австралия. Всяка година в последните 30 години собственикът на мината Rio Tinto кани група купувачи да наддават за новооткрити камъни.
Смята се, че това е най-ексклузивната продажба на диаманти в света. Тази година бяха предложени 63 диаманта, всички розови, червени и виолетови. Уест казва, че двамата с баща му Лари видели за първи път Argyle Violet в тайна стая в Хонконг през септември и го разглеждали няколко пъти на различна светлина, преди да обявят цената си през ноември.
Мината Арджайл, от която се добиват повечето розови диаманти в света, трябва да бъде затворена до 2020 г. Според Уест Argyle Violet е „последната суперзвезда и несравнимо парче история“. Той се надява камъкът да намери собственик, който ще го обича и ще го носи.
L.J. West твърди, че притежава най-голямата колекция от цветни диаманти в света с около 2000 камъка във всички цветове, много от които са розови. От там не говорят много за пари и колекционери. Компанията обаче признава, че Холи Бери е носила един от нейните диамантени пръстени, когато спечели Оскар през 2002 г.
„Близкият изток е силен пазар. Китай продължава да расте. САЩ все още са най-силният пазар в света“, казва Уест. Диамантите обаче са нещо много лично. Няма два еднакви камъка. Трябва сами да видите цвета и камъка, да забележите блясъка му и да усетите дали в него има живот, казва експертът.
Детето телевизионна звезда Шърли Темпъл получава диамантен пръстен за 12-я си рожден ден от баща си и го пази като скъпоценна вещ до края на живота си. Баща й го купува през 1940 г. само за 7000 долара. През април т. г. камъкът беше сред основните лотове на търга на бижута на Sotheby's в Ню Йорк и беше оценен на между 25 и 35 млн. долара.
Изненадващо обаче той не успя да достигне тази цена и наддаването спря на 22 млн. долара, с три милиона долара по-малко от очакванията. Какво се обърка? Според експерти големите колекционери предпочитат светлосини и тъмносини диаманти или може би в този момент пазарът е бил малко пренаситен. Темпъл, която е истинска звезда през 30-те години на миналия век, явно е загубила популярност.
Изглежда, че при наддаването никой не се е влюбил в диаманта й и не е преценил, че инвестицията си струва. В иначе страхотна година за цветните диаманти това беше единственото изключение.