Възходът на електрическите автомобили може да има подривен ефект върху петролния пазар, сравним с офанзивата за пазарен дял на ОПЕК, която предизвика срива в цената на горивото през 2014 г., пише Bloomberg, цитирайки заключенията на ново проучване на Imperial College London и мозъчния тръст Carbon Tracker Initiative.

Според проучването електрическите автомобили могат да предизвикат спад в търсенето на петрол от около 2 млн. барела на ден до 2025 г., което е еквивалентно на свръхизлишъка, който доведе до най-рязкото понижение на цените на горивото, което тормози пазара вече трета година.

Подобна 10-процентна загуба на пазарен дял предизвика колапса на щатската въгледобивна промишленост и изтри повече от 100 млрд. долара от стойността на европейските компании за комунални услуги между 2008 г. и 2013 г., се казва в доклада.

Големите петролни компании започват да осъзнават потенциалният разрушителен ефект, който електрическите автомобили биха могли да имат върху тяхната индустрия. Британският гигант BP допуска, че захранваните от електричество превозни средства могат да съкратят търсенето на петрол с до 5 млн. барела на ден през следващите 20 години. Анализатори на Wood Mackenzie пък смятат, че тези автомобили могат да предизвикат до 10-процентен спад в търсенето на бензин за същия период.

Според доклада на Imperial College и Carbon Tracker, до 2040 година търсенето на петрол в световен мащаб може да намалее с 16 млн. барела на ден, като спадът може да достигне 25 млн. барела на ден до 2050 г. Това е „в рязък контраст с очакванията на индустрията за постоянен ръст на търсенето на петрол“.

Цените на електрическите автомобили вече падат с по-бързо от прогнозирано темпо и могат да достигнат паритет в това отношение с колите с двигатели с вътрешно горене до 2020 г., се казва още в доклада. Анализаторите прогнозират че до 2035 г. между 19 и 21% от всички превозни средства по пътищата ще са електрически, което е над три пъти повече от прогнозата на BP за дял от 6%. До 2050 г. делът на електрическите автомобили ще нарастне до 69%, докато този на традиционните коли ще се свие до едва 13 на сто, очакват анализаторите.

Тези прогнози може и да изглеждат твърде смели, но не са невероятни, предвид настоящите пазарни тенденции. В началото на този месец стана ясно, че продажбите на електрически автомобили в САЩ за декември са скочили с 80% спрямо година по-рано, до 25 000 броя. За цялата 2016 г. в страната са били продадени с 37% повече ел. Автомобили от предходната година. Освен това резултатът бе 3 пъти по-добър от 52-те хиляди автомобила продадени в САЩ през 2012 година, което показва, че младата индустрия е направила огромен скок през последните четири години.