12 големи града, в които колите скоро ще бъдат забранени
Кметът на София Йорданка Фандъкова обещава, но все още се въздържа да въведе безплатен градски транспорт в столицата заради повишаването на нивата на замърсяване на въздуха в последните дни. Но някои големи градове в света вече вървят уверено към бъдеще без коли в централните си части.
В края на 2016 г. кметът на Мадрид Мануела Кармена потвърди плана си да прогони колите от центъра на испанската столица. Пред испанското радио Кадена Сер тя заяви, че главният булевард в Мадрид Гран Вия ще бъде достъпен само за велосипеди, автобуси и таксита.
Кармена се зарече да изпълни плана до края на мандата си през май 2019 г. Той е част от по-голям план за забрана на всички дизелови автомобили в Мадрид до 2025 г.
Властите и в други градове по света започнаха да обмислят начини за създаване на пространство за пешеходците и намаляване на въглеродните емисии от дизеловите коли. Business Insider изброява 12-те града, които оглавяват движението за бъдеще без автомобили.
1. Осло ще въведе забраната за автомобили до 2019 г.
Осло планира да въведе постоянна забрана за достъп на всички коли до центъра на града до 2019 г., шест години преди забраната да влезе в сила за цяла Норвегия. Норвежката столица ще инвестира значително в градски транспорт и ще замени 57 км пътища, които досега бяха доминирани от автомобили, с велоалеи.
“Фактът, че Осло предприема толкова бързи мерки, е окуражителен и мисля, че ще бъде вдъхновяващо, ако постигнат успех“, казва Пол Стийли Уайт, генерален директор на организацията Transportation Alternatives в Ню Йорк, която се бори за градове без автомобили.
2. Планираната забрана в Мадрид е дори по-обхватна
Мадрид планира да забрани автомобилите в радиус от 500 акра от центъра до 2020 г., като преустройва най-натоварените улици в града за пешеходци вместо за коли. Инициативата е част от плана на града за екологично придвижване, който цели да намали ежедневната употреба на автомобили от 29% на 23%.
Шофьорите, които не зпазват новите регулации, ще плащат глоба от поне 100 долара. Най-замърсяващите коли ще плащат повече за паркиране.
„В кварталите може да се постигне много с малка намеса“, казват Матеус Порто и Вероника Мартинес, които са архитекти от местната организация A Pie. “Смятаме, че независимо от това какво казва градският план за бъдещето на града, много неща могат да бъдат направени днес, ако има политическа воля“, допълват те.
3. Хората в Чънду ще могат да стигнат навсякъде за 15 минути или по-малко
Базираните в Хамбург архитекти Ейдриън Смит и Гордън Джил са проектирали нова жилищна зона за китайския град. Планът улеснява ходенето пеша за сметка на шофирането, като улиците са проектирани така, че хората да могат да стигнат навсякъде за 15 минути.
Макар че Чънду не забранява колите напълно, само половината от пътищата в града с население от 80 000 души ще позволяват автомобили. Първоначално компанията планирала това да се случи до 2020 г., но проблеми със зонирането забавят изпълнението на проекта.
4. Хамбург улеснява придвижването без кола
Германският град планира да превърне ходенето и карането на колело в доминиращ начин за придвижване. В идните две десетилетия Хамбург ще намали броя на колите, като позволява само на пешеходци и велосипеди достъп до някои зони.
Проектът призовава за създаването на „зелена мрежа“ на свързани пространства, до които хората могат да стигат без автомобили. До 2035 г. мрежата ще покрива 40% от Хамбург и ще включва паркове, детски площадки, спортни игрища и гробища.
5. Велосипедите продължават да доминират по пътищата на Копенхаген
Днес над половината от населението на Копенхаген ходи с колело на работа всеки ден благодарение на усилията на властите в града да въведат зони само за пешеходци. Те започват още през 60-те години на миналия век.
Сега датската столица разполага с над 320 км велоалеи и има един от най-ниските проценти на собственост на коли в Европа.
Последната цел е да се изгради супермагистрала за колела, която ще обхваща и предградията. Първият от планираните 28 пътища беше открит през 2014 г., а още 11 ще бъдат довършени до 2018 г. Градът си поставя за цел да се освободи напълно от въглеродните емисии до 2025 г.
6. Париж ще забрани дизеловите автомобили и ще удвои велоалеите
Когато Париж забрани колите с 11-цифрови табели за един ден през 2014 г., замърсяването намаля с 30 на сто. Сега градът иска да спре изцяло достъпа на колите до градския център.
Считано от юли 2016 г., всички шофьори на автомобили, произведени преди 1997 г., нямат право да шофират в градския център в работните дни. Ако го направят, ще бъдат глобени, въпреки че имат свободен достъп през уикендите.
Кметът на Париж планира също да удвои велоалеите и да ограничи определени улици само за електрически коли до 2020 г. Френската столица продължава да полага по-малки, краткосрочни усилия за намаляване на вредните емисии. Първият ден без автомобили в Париж беше пред 2015 г., а през май 2016 г. беше въведено правилото за недели без коли.
7. Атина също се присъединява към забраната на дизеловите автомобили
През декември 2016 г. гръцката столица Атина обяви, че ще забрани достъпа на дизеловите автомобили до градския център до 2025 г. Инициативата е опит за подобряване на качеството на въздуха в града.
Атина вече ограничава дизеловите коли от центъра на града в определени дни въз основа на регистрационните им номера, но кметът на града Георгиос Каминис казва, че целта е да се отреже достъпът на всички автомобили до градския център.
8. Лондон въведе такса задръстване
Подобно на Париж, кметът на Лондон казва, че градът ще забрани дизеловите автомобили до 2020 г. В момента британската столица забранява използването на дизелови коли в някои зони на града, като налага такса от 12.50 долара на ден за дизеловите автомобили в пиковите часове. Наричат я „такса задръстване“.
„Лондон вече говори за зона на ултраниски емисии с пълна забрана за всякакви видове дизелови автомобили“, казва Стивън Джоузеф от организацията „Кампания за по-добър транспорт“. „Възможно е те да бъдат напълно забранени по същия начин, както стана в Париж“.
9. Брюксел има най-голямата зона без автомобили в Европа
Повечето улици, които заобикалят градския център на Брюксел, борсата и улица Neuve (голяма търговска улица) винаги са били само за пешеходци. Те образуват втората най-голяма зона без автомобили в Европа след Копенхаген.
През 2002 г. Брюксел въведе първата си „Седмица на мобилността“, която целеше да окуражи използването на градския транспорт за сметка на личните автомобили. А за един ден през септември тази година всички коли ще получат пълна забрана за влизане в градския център.
Градът търси още начини да разшири зоните си без автомобили. Едно от предложенията е за превръщане на четирилентов булевард в пешеходна зона. През февруари 2016 г. Брюксел обяви, че дизеловите коли, произведени преди 1998 г., ще бъдат забранени от 2018 г.
10. Мексико сити планира да забрани достъпа на около два милиона коли от градския център
През април 2016 г. местните власти в града решиха да забранят достъпа на някои коли до центъра на града в два дни от работната седмица и в две съботи на месец. Те определят кои коли могат да се движат в определен ден, използвайки система на ротация, базирана на регистрационните номера на автомобилите.
Според Associated Press политиката се прилага за два милиона коли и помага за намаляването на високите нива на смога в града.
11. Ванкувър дава повече пространство на улиците за колела и пешеходци
Докато много от гореспоменатите градове са въвели забрани за автомобилите, Ванкувър убеди все по-голям брой местни жители да се придвижват с градския транспорт. Citylab отбелязва, че хората в града извършват половината от пътуванията си пеша, с колело, автобус или метро от 2015 г. насам.
Това е значително повече, отколкото в американските градове със сходни размери, включително Сиатъл (21%) и Филаделфия (27%), сочи доклад на ООН от 2015 г.
Движението за ограничаване на придвижването с автомобили е стимулирано и от решенията за градско планиране. Сред тях са превръщането на част от големия булевард Granville Street в пешеходна зона още през 70-те години на миналия век и разширяването на мрежата от велоалеи през 2008 г.
Освен това през юни в града има ден без коли, когато е забранено влизането на всички автомобили на оживени улици.
12. Ню Йорк намалява автомобилния трафик с малки дози
Въпреки че Ню Йорк не планира да забрани скоро автомобилите, той увеличава броя на пешеходните зони, както и на възможностите за придвижване с колело, метро или автобус.
Части от популярни райони, като Таймс Скуеър, Хералд Скуеър и Медисън Скуеър Парк, са предназначени само за пешеходци. В три съботи на август през 2016 г. стотици хиляди хора ще се възползват от Летните улици - ежегодно събитие, което забранява колите на големи булеварди, свързващи Сентрал Парк с Бруклинския мост, и отваря пътища за пешеходци.
„Така щеше да изглежда ежедневието, ако хората бяха от значение. Най-лошото нещо като жител на град е да бъдеш блокиран в колата като единствена опция“, казва Пол Стийли Уайт.
Transportation Alternatives също се надява да работи с градските власти за повече пешеходни зони. Уайт казва, че градските архитекти вече не се опитват да оптимизират Ню Йорк и други места за шофьори, а мислят по различен начин за градовете. „Градовете осъзнават, че трябва да работят по друг начин“, казва той.