Facebook би се радвал да даде 20 млрд. долара за Snap
Facebook с удоволствие би придобил Snap, ако акциите на най-новата публична компания в технологичния сектор на САЩ паднат до цена от 14 долар за брой, смята анализаторът на FBN Securities Шелби Сейрафи.
„Един от ключовите акценти, които мечките по отношение на Snap може би пропускат, е, че според нас Facebook ще се радва да купи компанията и ще бъде склонен да плати цена от над 20 млрд. долара (14 долара на акция) за бизнеса,“ пише Сейрафи в анализаторска бележка, цитирана от Business Insider.
В имейл до изданието анализаторът уточнява, че неговата позиция се базира изцяло на предположения, а не на вътрешни източници. Освен това в своята нота той предупреждава, че съоснователите на Snap – Еван Спигел и Боби Мърфи, могат да решат да не продават, дори и ако останалите акционери в компанията смятат, че това е правилният курс на действие. Дуото притежава мажоритарен дял от акциите с право на гласуване.
Добре известно е, че Facebook се опита да купи компанията, стояща зад мобилното приложение Snapchat, още през 2013 г., като по информации на пресата офертата на технологичния гигант е била от 3 млрд. долара. Тогава предложението бе отхвърлено от Спигел.
В своя анализ Сейрафи посочва причините, поради които смята, че Facebook все още би имал интерес да купи Snap. Той припомня придобиването на WhatsApp, за което Facebook плати 22 млрд. долара в кеш и акции (по настоящата цена на книжата), въпреки че чат приложението не генерираше някакви съществени приходи по онова време. Анализаторът изтъква, че компанията на Марк Закърбърг има достатъчно ресурси, за да направи подобна голяма инвестиция отново.
В допълнение, Сейрафи пише, че придобивайки Snap, Facebook би елиминирал „една от малкото заплахи за своя бизнес в дългосрочен план“. Приложението Snapchat е изключително популярно сред по-младите потребители – сегмент, в който Facebook изпитва известни затруднения през последните години.
„Проучване преди няколко години показа, че много тинейджъри се откъсват от Facebook и преминават към Snapchat и това събуди тревоги у инвеститорите по отношение на дългосрочните последствия от загубата на такава ключова демографска група,“ отбелязва анализаторът.
Под лидерството на своя основател Закърбърг, Facebook има навика да прави големи залози, които биват разглеждани като рискови от голяма част от анализаторите. Сделката за WhatsApp разтърси технологичния свят през 2014 г., но първото голямо придобиване на компанията всъщност бе това на Instagram, две години по-рано.
Facebook плати около 1 млрд. долара за все още младата компания, като въпреки че тази сума e далеч по-малка от платените за WhatsApp средства, много експерти обвиниха Закърбърг, че е платил твърде много за платформата за споделяне на снимки.
Около 5 години по-късно Instagram вече е една от водещите социални мрежи с над 600 млн. активни месечни потребители. Освен това платформата е и основното оръжие на Facebook в борбата срещу Snapchat.