Този водорен влак отделя единствено вода
Представете си влак, който не издава почти никакъв шум, а докато се движи по релсите, не отделя нищо по-токсично от вода. Ако нямате въображение – спокойно, може да отскочите до Германия, за да го видите, тъй като всичко това вече е реалност.
През март тази година Германия проведе успешни тестове на Hydrail - първият в света влак, който използва водород за гориво и не отделя вредни емисии.
„Този нов влак е 60% по-безшумен спрямо традиционните дизелови локомотиви и не отделя абсолютно никакви емсии. Скоростта му и възможността да превозва пътници се конкурират с представянето на дизеловите влакове”, казва Йенс Спроте от френската компания производител на машината Alstrom, предава CNN.
По думите му, единственият шум, който издава влакът, идва от колелата и въздушното съпротивление.
Ето как работи новата технология.
Hydrail използва същото оборудване, като дизеловите влакове - с тази разлика, че разчита на водород за гориво. Големи клетки, поставени върху влака, смесват водород и кислород, за да генерират електричество, което се трансферира в литиево-йонни батерии.
Така енергията, която не се изразходва веднага, може да бъде използвана на по-късен етап, което увеличава ефективността на иновативното гориво. Единствените неща, които отделя влакът, са пара и вода, което го прави изключително екологичен. „Толкова е чисто, че можете да го вдишате”, казва Щефан Шранк, проджект мениджър на проекта.
Пет федерални провинции в Германия вече са поръчали общо 60 влака от френския производител. Локомотивът може да измине 800 километра дневно с един резервоар с водород, превозвайки 300 пътника едновременно.
В началото на 2018 г. ще тръгне официално и първият влак по релсите на Германия. В страната понастоящем функционират 4 хил. дизелови локомотиви. В Европейския съюз близо 20% от железопътния трафик разчита на дизел.
Новият влак е идеално конструиран за кратките отсечки в европейската железопътна мрежа, които нямат електрическо покритие на релсите. Германия полага усилия за редуциране на парниковите емисии.
По данни на Германската агенция по замърсяванията, страната продължава да замърсява околната среда с емисии, еквивалентни на 906 млн. тона въглероден двуокис на година, което уврежда репутацията на Германия на пионер в зелената енергия.
Кристина Юрих от немската агенция посочва, че темповете на замърсяване през миналата година показват, че на страната ще й е трудно да изпълни целта за намаляване на вредните емисии с 40% до 2020 г.
Френската компания Alstrom се надява, че ще излезе на печалба в първите си години на своето съществуване. Според тях, Германия може напълно да замени дизеловите влакове през следващите 20 години. Страни, като Холандия, Дания, Норвегия и Великобритания, също са проявили интерес към влака.