Технологиите променят консервативното лице на банките
Новите технологии ще променят консервативното лице на банките и ще станат неделима част от финансовите услуги в близко бъдеще. Около тази теза се обединиха експертите по време на панел „Банки и небанкови финансови институции“ в рамките на форума „Шумът на парите“.
Специализираното събитие, организирано от Profit.bg, се проведе през миналата седмица в София.
Навлизането на пазара на финансовите услуги на все повече FinTech компании вече провокира консервативната банкова система по света и у нас към плавно внедряване на все повече технологични иновации.
„FinTech компаниите са ново явление на пазара, което внимателно се наблюдава от банките в Европа и по света. Това, с което те могат да променят пазара, е динамиката и начина, с който подхождат към клиента“, коментира по време на форума Дияна Димитрова-Каменова, директор дирекция Корпоративно банкиране в СИБАНК.
По думите й, технологичните компании имат принос в разработването на по-персонализирани и достъпни модели за взаимодействие с потребителите. „Ако преди 2 г. сме гледали на тях като заплаха за банките, сега банките се опитват да станат по-отворени организации, които да отворят системите си така, че FinTech компаниите да им бъдат партньори и да могат да се интегрират в техните системи“, добави Димитрова-Каменова.
Много банки вече инвестират в технологии, базирани на изкуствен интелект, особено в сферата на разплащането. Това стана ясно от думите на Мартин Заимов, председател на Надзорния съвет на Сосиете Женерал Експресбанк и изпълнителен директор на Регионалния фонд за градско развитие. Според него, банките възприемат поведението на технологичните компании, което води до промяна на финансовите институции.
„Голямата ни задача в момента е вътрешната преорганизация. Не толкова какво правим по отношение на конкуренцията на FinTech, а как кооперираме с тях, как управляваме капацитета да вземаме групови решения“, каза Заимов.
FinTech компаниите са отражение на тенденции, които текат в целия финансов сектор, посочи по време на форума и Жулиета Мандажиева, съдружник в адвокатско дружество Точева и Мандажиева. По думите й, ако досега институциите са били тези, които задават правилата, сега нещата ще се обърнат - потребителят ще има все по-голяма сила.
За това ще посредничи навлизането на новите технологии. „Ако някой харесва дадена услуга в България, няма причина и пречка да не я ползва от всяка точка на света“, посочи адвокат Мандажиева.
Асен Ягодин, член на УС и изпълнителен директор на Пощенска банка, също засегна темата, че навлизането на технологиите в живота на хората движи банките към внедряването на все по-достъпни процеси за клиентите. „Банките няма как да не се съобразят, когато почти всичките им реални клиенти използват активно мобилните приложения и колкото по-бързо се ориентират и развият мобилните приложения, толкова по-адекватно ще отговорят на нуждите на клиентите си“, обясни Ягодин.
Навлизането на технологиите в банковото посредничество обаче не означава, че FinTech компаниите ще изземат ролята на финансовите институции. Това стана ясно от думите на Иван Кутлов, началник управление Трежъри в Обединена Българска Банка.
Според него, въпреки че платформите са „новата религия“ и получават огромно внимание - и като клиенти, и като капитализация, банките все още имат много повече информация и трудно ще бъде преустановен монополът, който имат върху кредитния риск. „Банковото посредничество няма да изчезне. Може да изчезне, само ако изчезнат парите“, каза Кутлов.
Експертът поясни, че няма как да се застане на пътя на научнотехническия прогрес и в бъдеще голяма част от трансакционния бизнес евентуално ще бъде поет от технологичните компании. Кутлов посочи, че технологичните платформи имат полезна роля от гледна точка на мотивиране на потребителите, на фона на консервативното банково дело.
Експертът прогнозира, че в бъдеще навярно ще се върви към създаване на регулаторна база, засягаща FinTech решенията във финансовия сектор.
В това отношение България разполага с работещ закон за предоставяне на услуги от разстояние, който може да послужи за добра база за развитие на FinTech компаниите във финансовия сектор, добави по темата и Ирина Георгиева, управител и зам.-изпълнителен директор на ПРОФИ КРЕДИТ България.
Спонсори на проявата през 2017 г. бяха Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.
Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 бяха Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.