Водещото приложение за проследяване на тренировъчния режим Strava планира да осъществи първично публично предлагане на акции в Съединените щати. Причината е търсене на свеж капитал за придобивания на фона на нарастващия интерес към дългите бягания от двете страни на Атлантическия океан.

Главният изпълнителен директор Майкъл Мартин казва пред Financial Times, че Strava има „намерение в даден момент да стане публична компания“, като добавя, че това носи редица предимства.

„Излизането на борсата осигурява лесен достъп до капитал, ако решим да правим повече и по-големи придобивания“, споделя Мартин без да посочва точен график. Миналия месец Reuters съобщи, че Strava е поканила големи банки, включително Goldman Sachs и JPMorgan, да кандидатстват за участие в бъдещото IPO.

/////

Бурен растеж след пандемията

Основана през 2009 г., Strava се разви изключително бързо след пандемията, когато популярността на приложението скочи благодарение на уникалната комбинация между социална мрежа и фитнес платформа.

Потребителите могат да записват и споделят своите тренировки, да дават „kudos“ на приятели (подобно на „харесване“ във Facebook) и да сравняват резултатите си както с други любители, така и с професионални атлети.

През 2025 г. приложението отчита средно 50 милиона активни потребители месечно - почти двойно повече от най-близкия му конкурент Garmin Connect, сочат данни на аналитичната компания Sensor Tower. Изтеглянията за годината до септември са нараснали с около 80% спрямо същия период на 2024 г.

„Профил на растеж като нашия е изключително рядък, особено в такъв мащаб“, коментира Мартин. „Това естествено привлича вниманието – особено на банкерите.“

Компанията, базирана в Сан Франциско, чиито инвеститори включват Sequoia Capital и Jackson Square Ventures, беше оценена на 2,2 милиарда долара при последния рунд на финансиране през май, според PitchBook.

Бум на бягането сред младите

Растежът на Strava съвпада с възраждането на интереса към бягането, особено сред поколението Z, което все по-активно търси здравословен начин на живот.

Над 1,1 милиона души са кандидатствали да участват в Маратона на Лондон 2026 г. - увеличение с 31% спрямо предходната година. Организаторите на Маратона на Ню Йорк съобщиха през март, че кандидатурите са се увеличили с 22% до над 200 000 участници.

Големите спортни марки - сред които Nike и Adidas - имат собствени приложения за проследяване на активност, но според анализатора Бриджит МакКаскър от Mintel Strava се е утвърдило като „ясен лидер“ на пазара по време на пандемията, благодарение на своята общностна насоченост и социални функции.

Фокус върху растежа и абонаментите

Майкъл Мартин, който преди това ръководеше подразделението на Nike за „свързан фитнес“, пое поста от съоснователя на Strava Майкъл Хорвath през 2024 г. Той посочва, че основната му цел е да добавя нови инструменти, които стимулират растежа на потребителите и платените абонаменти, формиращи по-голямата част от приходите на компанията.

Според Sensor Tower, потребителите са похарчили над 180 милиона долара за абонамента Strava Premium от началото на годината до септември.

Услугата струва 11,99 долара месечно или 79,99 долара годишно.

От Strava отказват да потвърдят цифрите, но казват, че реалните приходи са „значително по-високи“.

Компанията печели и от спонсорирани предизвикателства и партньорства с марки.

Придобивания и конкуренция с Garmin

Strava придобива по-малки конкуренти, за да добавя нови функции към платформата си.

Тази година компанията купи Runna - британско приложение за треньорски програми, и The Breakaway - платформа за колоездачни тренировки.

„Тези две придобивания решиха голям проблем за Strava – липсата на персонализирани тренировъчни планове“, коментира МакКаскър.

Въпреки това Strava остава в пряка конкуренция с гиганта Garmin, оценен на 50 милиарда долара, производител на смарт часовници и GPS устройства.

Милиони любители атлети използват едновременно Strava и Garmin Connect, като синхронизират тренировките си, записани с Garmin часовници, в профилите си в Strava.

Тази съвместимост обаче може скоро да бъде застрашена.

Главният продуктов директор на Strava Мат Салазар написа в Reddit, че Garmin е заплашил да прекъсне достъпа до софтуера си от началото на следващия месец, ако Strava не спази новите изисквания за разработчици.

Те задължават компанията да показва логото на Garmin върху всички активности, записани с техни устройства - нещо, което Салазар определя като „очевидна реклама“.

Междувременно Strava е завела дело срещу Garmin за предполагаемо нарушение на патенти. Ултрамаратонецът Анди Глейз коментира случая в TikTok с шеговит въпрос към последователите си: „Видяхте ли, че мама и татко се карат?“

Има ли още място за растеж?

Докато Strava се подготвя за потенциалното IPO, вниманието ще се насочи към въпроса доколко компанията все още има пространство за растеж. Мартин твърди, че има „огромен неизползван потенциал от бъдещи потребители“, но някои анализатори смятат, че Strava вече е толкова масово приложение, че възможностите ѝ за разширяване са ограничени.

Според МакКаскър бъдещият растеж вероятно ще зависи от „подобряването на премиум услугите“, за да се привлекат повече абонати и да се оправдаят по-високите цени.