Boeing устоя на натиска на основния си конкурент Airbus, като представи най-голямата версия на самолета си за кратки полети 737, съобщава ВВС.

Най-големият производител на пътнически самолети в света обяви плановете си за 737 Max 10 по време на авиационното изложение в Париж в понеделник. Новият вариант на самолета може да превозва до 230 пътници и вече има над 240 поръчки от десет клиенти.

Boeing отбелязва, че новият 737 ще има най-ниските оперативни разходи за произвеждан някога самолет с една пътека между седалките. „Max 10 ще предостави на клиентите още по-голяма гъвкавост от гледна точка на обхват на машината и по-голямо удобство на седалките“, каза генералният директор на компанията Денис Мюленбург.

Увеличаване на производството

Американската компания имаше около 3700 поръчки за самолети от семейството на 737 Max, вариращи от 172-местния Max 7 до 220-местния Max 9. Max 10 е по-дълъг с 1.6 метра от Max 9, който е дълъг 43.8 метра, но малко по-големият му пътнически капацитет означава, че обсегът му е с 300 морски мили по-малък от 3515-те морски мили на Max 8 и 9.

Boeing увеличава производството на 737 от 42 на 47 самолета на месец до края на тази година, а то ще достигне 57 самолета на месец до 2020 г., за да отговори на търсенето, казва Мюленбург.

737 се конкурира със самолетите от семейството на A320neo на Airbus, които европейският производител представи миналата година. До момента те са събрали над 4600 поръчки. Машините от линията neo също предлагат по-ниска консумация на гориво и повече седалки, като A321neo може да превозва до 240 пътници.

Boeing преценява и търсенето на нов самолет, който ще се намира посредата на най-дългия вариант на 737 и 787 Dreamliner. Ако плановете за него се осъществят, той трябва да влезе в експлоатация през 2024-2025 г.

Мюленбург съобщи, че планираният самолет ще има обсег от около 5000 морски мили и ще превозва около 230 пътници, около 100 по-малко, отколкото най-голямата версия на Dreamliner. „Виждаме потенциална нужда от около 4000 самолета на пазара. Имаме мреме да помислим и да създадем бизнес план, за да се получат нещата“, каза той.

Нови пазари

Шефът на Boeing смята, че в идните две десетилетия ще има търсене на около 41 000 нови пътнически самолета. Всяка година само в Азия 100 милиона души пътуват за първи път, съобщи Мюленбург. „Това стимулира инвестициите ни в бъдеще и е причина за увеличаване на производството“, допълни той.

Авиокомпании в други региони като Индия и Южна Америка също купуват хиляди нови самолети, тъй като пътуването със самолет става все по-достъпно за нарастващата средна класа.

Макар че Boeing и Airbus държат лъвския пай от глобалния пазар с пътнически самолети, те са изправени пред конкуренцията на канадската Bombardier, бразилската Embraer и дори на по-неизвестни производители като COMAC от Китай и Иркут от Русия.

Но Мюленбург не е притеснен от заплахата от тези компании. „Авиационната индустрия движи напред глобалния БВП, така че трябва да очакваме нови конкуренти. В дългосрочен план конкуренцията ни прави по-добри..., стимулира иновациите“, допълни той.