Туроператорът може да променя цената на почивка 20 дни преди нея
Туроператорът носи цялата отговорност за точното изпълнение на туристическия пакет. Освен това той може да променя цената му до 20 дни преди началото на пътуването, а други съществени елементи от него до 10 дни преди заминаването, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по Нова телевизия.
„Законът е категоричен, че след като туроператорът осъществява съответното платено пътуване, той не може да избяга от отговорност при проблеми като изгубен багаж, отложен полет, в резултат на което се размества цялата почивка, въпреки че проблемът е при авиокомпанията, например”, обясни Маргаритов.
Той подчерта, че се предвиждат само няколко обективни предпоставки, които могат да доведат до вдигане на цената и то най-късно до 20 дни преди осъществяване на пътуването. Сред тях са увеличаване на такси и промяна във валутни курсове.
Маргаритов направи важното уточнение, че цената не може да бъде увеличена поради ненабиране на минимален брой туристи. Това обстоятелство би могло единствено да доведе до отмяна на пътуването. Но в този случай потребителят няма да дължи неустойка.
За подобни промени туроператорът трябва да уведоми клиентите си до десет дни преди старта на пътуването, тъй като това е срокът, в който могат да бъдат променяни съществени параметри на пакета, различни от цената.
Председателят поясни и какви са правата на потребителите в ситуация на фалит на туроператора.
„В България всички туроператори са задължени да сключват застраховка „професионална отговорност”. Стойността за тази застраховка зависи от оборота на туроператора, реализиран през предходните години. Това е способът, по който потребителите могат да бъдат обезщетени за това, че са претърпели вреди от предплатено пътуване, което не се е осъществило. Всеки потребител предявява пред застрахователя своята претенция и съответно трябва да получи обезщетението. Понякога този процес продължава малко по-дълго”, посочи той.
„Ранните резервации дават две много съществени предимства на потребителите. Първо, имате предостатъчно време, в което ако размислите, бихте могли да промените намеренията си или да намерите нещо по-добро в този период, но същевременно вие вече сте си гарантирали почивката. Второто предимство е много по-добрата цена, отколкото бихте платили за същата почивка, ако я вземете в последния момент”, коментира Маргаритов по повод резултатите от проучване, което сочи, че едва 16% от българите правят ранни резервации.
„На свободния пазар се ценообразува така, както търговецът смята, че е най-изгодно за него. За потребителя е най-добре да направи свое проучване в интернет. Когато избере съответното място, конкретната локация, може да съпостави различни оферти в различни сайтове. Също така би могъл да осъществи това в директен контакт със съответното място за настаняване, за да види къде каква цена ще му предложат за стаята, която е набелязал.
Тогава може да се ориентира кое ще бъде и най-изгодно. Но трябва да обърнем внимание и на това, че не е само цената за стаята. Има и допълнителни неща, за които винаги трябва да се интересуваме. Защото може да се окаже, че ако в единия сайт сме видели, че цената за стаята е по-ниска, отколкото на другото място, където тя е оферирана, впоследствие допълнително да бъдат заплащани услуги на терен. Това са и едни от най-честите оплаквания, които ние получаваме”, обобщи Маргаритов.