Историята на първия банкомат в света
Първият банкомат в света се появява на улица в Северен Лондон точно преди 50 години, променяйки ежедневното банкиране за милиони хора от цял свят, съобщава Daily Telegraph.
На 27 юни 1967 г. банкоматът, инсталиран пред клон на Barclays в Енфлийлд, Северен Лондон, започва да функционира. Клиентите, които трябвало да теглят пари, вече нямало нужда да разчитат на касите в банките, които затваряли врати в 15.30 ч.
Ограниченото работно време на банките по онова време вдъхновява Джон Шепърд-Барън, британски изобретател и бизнесмен, работещ за печатницата на банкноти De La Rue, да създаде машина, която дава пари в брой.
Шепърд-Барън измислил идеята за „автоматична каса“ през 1965 г., след като пристигнал в банката си „с една минута закъснение“, за да изтегли пари. Вписвайки се напълно в стереотипа на изобретателите, идеята му хрумнала, докато се къпел в банята.
„Помислих си, че трябва да има начин да получавам собствените си пари навсякъде в света или във Великобритания. Сетих се за машината за раздаване на шоколад, но замених шоколада с пари“, разказва Шепърд-Барън.
Същата година той се запознава с генералния мениджър на Barclays, докато той обядва и успява да сподели идеята си с него „над чаша розов джин“. Две години по-късно е инсталиран първият банкомат пред клон на Barclays в Eнфийлд. Това е първата от шестте поръчани машини.
Керъл Грейгууз работела в клона, когато бил открит банкоматът. Тя била само на 16, когато започнала да работи там през 1965 г., първоначално в машинната зала, а по-късно и в касовия отдел. Керъл, която сега е на 68 години, казва, че едва ли някой е осъзнавал каква огромна разлика ще породят новите машини в живота на хората.
Банкоматът станал хит мигновено, но Грейгууз казва, че все пак имало и проблеми. Банкоматът бил толкова популярен, че често оставал без пари през уикенда и банката „трябвало да успокоява някой и друг разгневен клиент“ в понеделник. По онова време всичко се правело ръчно, а това бил „дълъг и мъчителен процес“.
„Всички чекове и кредити бяха записвани в счетоводните книги, а след това и в индивидуалните сметки на клиентите. Помня, че главният счетоводител пресмяташе лихвата всеки ден на ръка, върху огромните листове на счетоводните книги. В края на деня всичко трябваше да излиза“, разказва Керъл.
„Помня, че трябваше да оставам в клона много пъти до 21 ч., дори ако едно пени не излизаше. Всички – от мениджъра до редовите служители, оставаха и помагаха“, допълва тя.
Грейгрууз работела в клона на Barclays 30 години и видяла огромните последици от банкоматите за ролята на касиерите, които се съсредоточили повече върху продажбите.
„С усъвършенстването на банкоматите, предоставящи пари на клиентите, балансите им и всички останали услуги, както и огромния растеж на интернет банкирането, ролята на касиерите се промени, като акцентът се поставя върху различни банкови услуги, включително ипотеки, спестовни сметки и заеми“, казва Грейгрууз.
Как работел първият банкомат?
Макар че първият банкомат наистина предоставял удобство, клиентите не можели да игнорират напълно работното време на банките. Дебитните карти все още не са измислени и клиентите трябвало да получават специални ваучери от банката, които били обработвани по същия начин като чековете и теглени от клиентската сметка.
Всеки ваучер бил на стойност десет паунда и бил валиден шест месеца. Ваучерите били издавани само на „одобрени клиенти“, които получавали шестцифрен код, известен само на тях и на мениджъра на клона. Върху ваучерите бил напечатан неразбиваем код със същите цифри.
Клиентите подписвали ваучера и го слагали в отвор на банкомата. След това машината проверявала ивицата „въглерод-14“ върху ваучера, който бил леко радиоактивен материал. След това клиентите трябвало да въведат кода си, който трябвало да съвпада с този върху ваучера. Ако двата кода съвпаднели, парите излизали на банкноти от един паунд в друг отвор.
Хората, които се нуждаели от повече от десет паунда, можели да повторят процеса с допълнителни ваучери.
В момента във Великобритания има около 70 000 банкомата. Много от тях не само позволяват на клиентите да теглят пари, но и да влагат пари в сметките си, да плащат сметки или да изпращат пари на други хора.