Тази марка е конкурентът на Zara в САЩ
„Zara е голяма корпорация, но е твърде съсредоточена в качеството и когато купувате там, се чувствате като една от многото. Освен това марката постига успех твърде бързо, докато някои клиенти искат нещата да се случват малко по-бавно, да могат да избират по-внимателно“.
31-годишната Джесика Лий, която стои зад марката Modern Citizen, иска да се бори с ограниченото качество и френетичния ритъм на големите модни вериги.
Компанията й, чието име вероятно не ви звучи познато, е обявена за една от най-достъпните и най-интересните марки от специализирани издания, като Racked и Bisiness of Fashion. Тя е считана за един от новите конкуренти за Zara - поне в САЩ.
Известно е, че сравненията са ужасни и много пъти пресилени. Modern Citizen все още е на светлинни години от нетната печалба от 654 млн. долара на Inditex през първото тримесечие на тази година.
Но да не забравяме, че през 70-те години на миналия век Амансио Ортега също създаде от нищото компания с много добра връзка между качество и цена. При това го направи без инвеститори и подкрепа от големи компании.
Джесика, която има опит от работата си в GAP, е набрала 250 000 долара с помощта на роднини и приятели, за да създаде собствена компания. Предприемаческата й авантюра започва дигитално през 2014 г., а марката й вече има първия си физически магазин в Сан Франциско.
Modern Citizen се отдалечава чувствително от залагането на последните тенденции и се съсредоточава върху дрехи, които са подходящи за носене всеки ден. Компанията смята, че формулата на успеха е да предлага ежедневни дрехи с приемливо качество и достъпна цена.
Същата рецепта, която помогна на друга американска марка - Everlane, да превърне обикновени черни панталони в желана дреха от 12 000 жени.
Средната цена на дрехите на Modern Citizen е около 65 евро, а каталогът й включва множество рокли с различна дължина и кройка, дискретни горнища с предпочитание към воалите, панталони и поли, които са идеални за офиса. Не липсват и аксесоари и продукти за красота, както повеляват правилата на диверсификацията.
Другата отличителна черта на Modern Citizen е, че поставя на видно място надписа Made in China. Много марки оставят на втори план факта, че произвеждат дрехите си в азиатски страни, докато марката на Джесика Лий се гордее с него. Обяснението е просто: дрехите се произвеждат в Китай, но при регулирани условия на труд и със същите материи, които се произвеждат за дизайнери, като Филип Лим.
„Никога не съм разбирала идеята за лошото качество, свързвано с Китай, може би заради китайските ми корени, но се надявам да променя това възприятие. Страната произвежда дрехи за целия свят в последните сто години. Да се мисли за цяла една страна като за „лошо качество“ ми се струва наистина глупаво, имайки предвид, че някои от най-добрите продукти в света се произвеждат там“, отбелязва Джесика.
Този модел, който отрича производството в неразвити азиатски страни, като Бангладеш и Виетнам, позволява да се предлагат дрехи на конкурентни цени със силен годишен растеж, допълва тя.
В началото всички служители на Modern Citizen са жени. „За нас основното е жените да заемат ръководни позиции. В същото време смятам, че се разбираме по-добре с други жени, когато говорим за дизайн. Предлагаме продукт и услуга на момичета, поради което подкрепата за женското лидерство е нещо, с което сме много ангажирани“, казва Лий в интервю отпреди две години.
Предвид мотото на компанията – „От жените за жените“, не е учудващо, че проектът е съсредоточен върху обличането на млади служителки между 20 и 30 години. Въпреки че най-възрастната клиентка на Modern Citizen неотдавна навършила 78 години.
Ема Уотсън е модната икона, която вдъхновява компанията. Освен че споделя феминистката идеология на актрисата, Лий смята, че нейната изискана естетика, която не доскучава, е източник на вдъхновение за нейните клиентки.
След 6-годишния си опит в отдел „Стратегия и развитие на дигиталния бизнес“ на компанията GAP, изглежда, че Джесика е наясно какво искат хората и как да им го предложи. Тя разбира, че има ниша от жени, които искат да се обличат добре, без да изпразват джоба си и без да се сблъскват с други дами, които изглеждат по същия начин на улицата.
„Zara предлага невероятен продукт, който обаче е лишен от емоции“, смята Лий. Поради това нейната цел е да създаде лоялни клиентки и общност, която споделя вкусове, ценности и разговори, наред с дрехите.
В САЩ има и други модни марки, които залагат на същата формула. Макар че голямото мнозинство от тези нови компании и стартъпи са дигитални, следвайки стъпките на предшественици, като Everlane и Reformation, Modern Citizen открива тази седмица първия си магазин в Сан Франциско.
Клиентите в останалите страни могат да продължат да купуват онлайн, тъй като компанията предлага международни доставки.
Според Джесика в днешно време е важно компаниите да имат различни канали за връзка с клиентите си, но притежаването на физическо пространство, в което те да могат да пробват дрехите и да проверят качеството им, е от съществено значение.
Modern Citizen трябва да отвори 2066 магазина, за да се сравнява със Zara, но най-вероятно това никога няма да се случи. Все пак си струва да оценим формулата на Джесика – ежедневни дрехи на достъпни цени с цел конкуриране на най-известната верига в света.