Какво ще се случи, ако Google се срине за 30 минути?
Не се случва обичайно, но когато Google “се срине“, сякаш рухва целият свят. За последен път това се случи през януари 2014 г. и тогава основно беше засегната платформата за имейли Gmail.
Технологичният гигант обясни в блога си, че това се дължало на „пренатоварване“ на един от центровете му за данни в Европа, а това създало ефект на доминото, който разпространил проблема от един център за данни към останалите.
Социалните мрежи се пълнеха с всякакви шеги и злъчни коментари от младежи, неспособни да живеят без най-популярната интернет търсачка в света, която се използва от милиони хора всеки ден.
Но технологичният гигант е преживявал сривове и в миналото. През август 2013 г. всичките му услуги, включително видео (YouTube), анализи (Analytics) и съхранението на данни в облак (Drive), бяха засегнати от пълния срив.
Той продължи само пет минути – от 15.50 до 15.55 ч. Тихоокеанско време, но те бяха достатъчни, за да предизвикат гнева на хиляди потребители на мрежата и за намаляването на световния интернет трафик с 40%. Така компанията загуби над 500 000 долара, сочат данните на експерта по Google Дани Съливан.
Какво ще се случи, ако бедствието продължи половин час? Софтуерният инженер на Google Ашиш Кедиа казва в уеб платформата Quora, че това е малко вероятно, но обяснява стъпка по стъпка какви биха били последиците и най-вероятният сценарий.
Какво ще се случи по време на срива?
“В първите минути хората ще проверят интернет връзката си. Някои от тях ще се обадят на интернет доставчика си. Други може би ще търсят проблеми в хардуера си“, обяснява инженерът.
“Тогава хората ще си дадат сметка, че е вярно. Ще има момент на недоумение. Хората ще опитват отчаяно да актуализират страницата на Google отново и отново“, допълва той.
Според Кедиа, когато отминат минутите на удивление, ще дойдат изненадата и гневът. „Хора от цял свят ще започнат да правят скрийншотове на екрана на страницата, показваща грешка при зареждането на Google. Стените във Facebook ще се напълнят с изречения като: „О, Боже! Не мога да повярвам!“, „Станах свидетел на нещо изненадващо“, показвайки снимки с грешката“.
След това ще дойде търсенето на решения на дигиталното бедствие. Проблемът, според Кедиа, е как ще се разреши този проблем. При всички случаи конкурентите на Google ще спечелят.
„Хората ще потърсят алтернативни търсачки...Но как? Повечето от тях не са чували за алтернативни варианти, въпреки че Bing и Yahoo ще имат огромно увеличение на трафика, а (частната търсачка) DuckDuckGo ще бъде много използвана в Twitter. Хората ще разберат, че тя е добра“, казва Кедиа.
Разбира се, проблемът няма да засегне само търсачката. „Много други интернет приложения, които използват Google, също ще спрат да функционират. Без Gmail за 30 минути производителността в света ще регистрира огромен срив. Дори не мога да си представя загубата на приходи не само за Google, а за всички компании по света, които използват Google”, казва Кедиа.
Но нека си припомним, че компанията от Маунтин Вю не само доминира интернет, а също и много мобилни телефони. „Потребителите на Android ще останат блокирани на пътя, а потребителите на iPhone, които използват Google Maps, ще изгубят посоката“, казва Кедиа.
Той обаче допълва, че ще има и изключения. „На фона на целия този срив, животът в Китай ще остане непроменен. И хората от другите конкурентни компании ще се възползват и ще пеят от щастие“, казва Кедиа.
А когато услугата бъде възстановена?
„Google ще публикува комюнике, в което ще обясни причините и специалисти в технологиите от цял свят ще опитат да потърсят какво е предизвикало срива“, разказва инженерът.
„Мнозина ще изкажат предположения, че група хакери е отговорна, а мнозина ще потърсят мнението на хакерите. Медиите ще полудеят и ще потърсят експерти, за да опитат да анализират положението. Много блогъри ще напишат публикация от рода на: „Как е възможно да зависим толкова много от Google?”.
Quora ще се напълни с въпроси: „Защо се случи това?“, „Влезли ли са в данните ми?“, „Вярно ли е, че Google е бил хакнат?“ и т. н. Много потребители ще спрат да използват Google и ще се обърнат към алтернативни услуги“, смята Кедиа.
“BuzzFeed и ScoopWhoop ще публикуват статии като: „Google се срина за 30 минути. Няма да повярвате какво се случва сега“ и „10 неща, които можеш да направиш, когато Google се срине следващия път“, шегува се инженерът.
„Но след това ще открият тази статия и ще си дадат сметка, че много от тези неща вече са се случвали или се случват“, допълва той.