Добавят ленти към магистрала Тракия до Пловдив
Вече разглеждаме варианти и възможности за разширяване на автомагистрала „Тракия“ в участъка София – Пловдив с по едно платно в двете посоки. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на изслушване в парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения.
Той посочи, че основание за това дават данните от трафик камерите, според които в пиковите летни дни на 2015 г. и 2016 г. преминалите през участъка автомобили са между 32-33 хиляди за денонощие, а над 37 хил. са отчетени през най-натоварения ден - 31 август 2016 г. Вече са започнали проучвания, тъй като след четири години ситуацията ще бъде много тежка.
Министърът беше изслушан във връзка с процедурата за изграждането и въвеждане в експлоатация на ТОЛ-система за преминаване по републиканските пътища, в т. ч. актуалност на процедурата по обществена поръчка за системата. Според него новият модел ще бъде по-справедлив, тъй като ще се приложи принципът „който амортизира повече, плаща повече“.
Той посочи, че пътният сектор се издържа основно от лекотоварните автомобили, като в последните години тенденцията е делът им да нараства. Съотношението през 2015 г. е било 64% леки автомобили и 36% тежкотоварни, а през 2016 г. приходите от леки автомобили са над 70% от общия дял.
Целта ни е максимално бързо внедряване на новия модел за събиране на такси за преминаване по републиканската пътна мрежа, който е част от европейския модел. Визията ни е да имаме устойчиви и самофинансиращи се инфраструктурни сектори, коментира Нанков и допълни, че тенденцията в европейски мащаб е за преминаване от винетна към тол система.
Заложили сме гъвкав модел на тарифиране и правене на политики, като целим минимум три пъти да се увеличат приходите в Агенция „Пътна инфраструктура“, обяви той. Ще отчетем максимално икономическите условия в страната, като обхватът на пътищата и тарифния модел ще бъдат определени с решение на Министерския съвет, но ще бъдат гъвкави и ще могат да се променят както по време на изпълнението на договора, така и след въвеждането в експлоатация на системата за събиране на пътни такси, информира Нанков.
Министърът обърна внимание, че според един от разработените модели в анализа на банката приходите от новата система се очаква да бъдат в размер на над 1 млрд. лв. още през първата година, като целта е пътният сектор да бъде издържан от тежкотоварния трафик. Целта е да достигнем 661 млн. лв. повече през този период, като те ще се разходват само за рехабилитация, ремонт у строителство на нови пътища, уточни той.
Разработен е и резервен вариант, предвиждащ повишаване на винетките за тежкотоварни автомобили за следващата бюджетна година.
Министър Нанков напомни, че обществената поръчка за избор на изпълнител за изграждане и внедряване на тол системата бе обявена на 5 април 2016 г. Тя е с индикативна стойност 200 млн. лв. без ДДС, като средствата няма да се разходват от бюджета на АПИ, а ще се генерират в тригодишен период от приходите от тол такси и електронни винетки.
Срокът за нейното изграждане и внедряване е седем месеца от сключването на договора с избрания изпълнител, след което ще има 12-месечен период за оценка на ефективност и отстраняване на дефекти, като през това време системата ще функционира и ще генерира приходи. Ще има и двегодишен срок на гаранционна поддръжка.
При разработването и внедряването на системата ще бъдат отчетени и различни фактори като тежест, изминато разстояние, категория на превозното средство и часови пояси. Предвижда се също и възможността за заявяване и предплащане на маршрут.
В Министерския съвет ще бъде внесен проект на нов Устройствен правилник на Агенция „Пътна инфраструктура“, с който ще бъде създаден отдел „Електронно таксуване“ към дирекция „Пътни такси и разрешителни“. Той ще бъде ресурсно обезпечен, като на следващ етап се предвижда създаване на предприятие със специално предназначение, което да отговаря за всички видове таксуване, съобщи още Николай Нанков.
Ежедневно губим 1.5 млн. лв. от невъвеждането на тол системата, акцентира още регионалният министър. Около 1 млрд. лв. са необходими годишно за сектора, а 320 млн. лв. годишно са наличните средства. Над 600 млн. лв. са необходими за смяна на мантинелите по магистралите и пътищата от първи и втори клас, като годишно трябват 7-8 млн. лв.
Необходимите за маркировка средства са между 25 млн. лв. и 40 млн. лв. годишно. 212 съоръжения са в критично положение, а 8 млрд. са необходими за построяване на основните направления, стана ясно още по време на заседанието при обсъждане на мерки за пътна безопасност.