Автономни самолети или кой иска да лети без пилот?
Авиационната индустрия може да спести 35 млрд. долара годишно, ако използва самоуправляващи се самолети без пилоти, сочи доклад на UBS.
Има обаче един проблем – в същия доклад се посочва, че едва 17% от пътниците биха летели в самолет без пилот.
Според доклада на UBS през 2025 година ще се появят самолети, които се управляват с дистанционно.
След това, след 2030 година, можем да станем свидетели на появата на автономни частни самолети и хеликоптери, докато накрая не видим и първия комерсиален пътнически самолет без пилоти.
Пътническите полети вече използват компютърни системи, нещо повече - реално пилотите управляват самолета ръчно не повече от няколко минути средно на полет, пише CNN.
Въпреки представата на хората, самолетите не летят напълно сами, дори когато са на автопилот. Пилотите контролират целия процес, извършват мониторинг, комуникират с въздушния контрол и се готвят за следващата фаза на полета.
Според UBS преходът към автономни самолети ще изиска много години. Самолетите, които пренасят товари, навярно ще бъдат първите машини, на които ще се появи новата технология, а пътническите самолети ще са последните, които ще започнат да летят сами.
Всичко това има голям потенциал да спести на авиационната индустрия голяма сума пари. Авиокомпаниите обикновено наемат 10 пилота на един самолет, като намаляване на броя им ще съкрати разходите за заплати, обучения и прочее.
Това идва добре дошло, особено на фона на задаващия се дефицит на пилоти в близко бъдеще.
Годишната прогноза на Boeing сочи, че авиокомпаниите ще закупят нови 41 хил. самолети между 2017 и 2036 година, което означава, че в този период ще трябва да се обучат и наемат 637 хил. нови пилоти.
Поради сериозният дефицит на квалифицирани пилоти, превозвачите от Средния Изток и Китай, където въздушният превоз се разраства бързо, предлагат солидни възнаграждения за да привличат повече и повече пилоти.
Преходът към автономни самолети може да направи индустрията по-печаливша, сочи докладът на UBS. С други думи, ако разходите са по-ниски, то и билетите могат да поевтинеят до средна цена от 40 долара на билет. За сравнение, средната цена сега възлиза на 369 долара средно през първата половина на 2016 година.
На фона на това има сериозни критики относно премахването на пилотите от кабината на самолета.
Проучване на UBS проведено сред 8 хил. души показва, че 54% от анкетираните едва ли някога биха искали да се качат на самолет без пилот. Едва 17% от анкетираните граждани на САЩ, Великобритания, Франция, Германия и Австралия биха летели на автономен самолет.
За да се стигне до безпилотни самолети ще са нужни и сериозни промени в регулаторната рамка.