До 10 пъти по-ниска сума плащат камионите, преминаващи през България, спрямо останалите страни в Европа. Това посочи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по повод спешната необходимост да се въведе тол система за камиони над 3.5 тона, предава bTV.

По думите му, над 50% от трафика у нас е транзитен. Един камион преминава през територията на страната срещу винетка за едва 10 евро.

Същият камион обаче плаща доста повече в други европейски страни, като в Сърбия цената е 70 евро, вУнгария – 84 евро, в Словакия – 101 евро, в Австраия – 115 евро, а в Германия до Хановер – 95 евро, което е средно между 8 и 10 пъти повече, в сравнение с нашата страна, посочи Московски.

Министърът цитира доклад на Световната банка, според който тол системата ще носи на България не по-малко от 1 млрд. лева годишно.

До 3.5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите, каза още Московски.

Системата ще следи трафика по 12 хиляди километра първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища в България и би трябвало да заработи в края на следващата година.

Тол системата ще таксува тежкотоварните превозни средства на база изминати километри. Тогава потребителят ще плаща на база изминато разстояние, а не фиксирана такса за време.

Всяко превозно средство ще бъде снабдено със специален предавател, а сателит и комуникационни арки ще засичат точно изминатото разстояние по пътищата. Най-скъпо ще плащат тежкотоварните камиони, които и най-много амортизират пътищата.