Защо Марк Закърбърг носи вратовръзка всеки ден през 2009 г.?
Генералният директор на Facebook Марк Закърбърг е известен с това, че не се замисля много за облеклото си, повече мисли за работата си.
Затова има толкова много скучни сиви тениски. Просто навлича една от тях и тръгва за работа, без да му се налага да взема решения за стила си на обличане.
Но имаше период в историята на Facebook, когато Закърбърг беше облечен далеч по-официално. През 2009 г. той носи вратовръзка на работа всеки ден – предизвикателство, което пое, подобно на личните цели, които публично си поставя всяка година.
Някои от тях бяха да научи мандарин (2010 г.), да чете по една нова книга на всеки две седмици (2015 г.) и да се срещне с хора в 30-те американски щата, които все още не е посетил (2017 г.).
Но Закърбърг имал много конкретна причина да развие пристрастие към вратовръзките през 2009 г.
Във Facebook, където Марк е отбелязал „Носих вратовръзка цяла година“ сред „събитията от живота“ в профила си, той обяснява: „След началото на рецесията през 2008 г. исках да изпратя сигнал до всички във Facebook, че това е сериозна година за нас.
Големите компании процъфтяват, инвестирайки повече, докато всички останали намаляват разходите си по време на рецесия. Но големите компании също така са сигурни, че са финансово стабилни и издръжливи. Моята вратовръзка беше символ на това колко сериозна и важна е годината и я носих всеки ден, за да покажа това“.
Звучи логично. Когато инвеститорите са обезпокоени, генералните директори са подложени на още по-голям натиск да покажат, че компанията им е стабилна.
А през 2009 г., когато генералните директори в ежедневно облекло бяха далеч по-голяма рядкост, отколкото сега, инвеститорите на крехкия пазар вероятно щяха да са още по-обезпокоени от компании, управлявани от хора, облечени като тийнейджъри, отбелязва Quartz.
Закърбърг се обличал официално не само заради хората извън компанията. Вратовръзката била важен символ и в компанията му.
В запис на разговор със съоснователя на LinkedIn Рийд Хофман от май, Закърбърг обяснява: „Бяхме току-що преминали през тази голяма финансова криза или бяхме по средата й. Бизнесът на Facebook все не беше процъфтяващ, нямахме положителен паричен поток. И имаше много страх в компанията и извън нея за това какво ще правим и дали можем да изградим бизнес“.
„Ако погледнете назад към историята, мисля, че добрите компании наемат хора и се развиват по време на рецесия, защото това всъщност е добра възможност да се сдобият с много от най-добрите хора. Така че застанах пред хората от компанията и казах: „Ще продължим да наемаме служители и ще се фокусираме върху растежа“, защото достигането до 100 или 200 милиона души по онова време беше ключово за нашата мрежа.
Най-положителното от присъствието ви във Facebook е, че всички хора, които обичате, са там, така че трябваше да продължим да надграждаме върху тази основа“, допълва Закърбърг.
„В същото време казах, че ще постигнем положителен паричен поток тази година. Така че това е много сериозна година. И като символ на сериозната година си казах, че ще нося вратовръзка всеки ден, така че когато хората ме видят, да знаят колко сериозно е положението. Мисля, че това наистина промени динамиката сред служителите“, споделя още генералният директор на Facebook.
Социалната мрежа наистина постига положителен паричен поток през онази година. Анализирайки резултатите, специализираните медии в бизнеса и технологиите обвързаха успеха с източниците на приходи на компанията, която все още не беше публична, и контрола върху разходите.
Вратовръзките на Закърбърг така и не получиха заслужено внимание.
Те обаче вдъхновили Марк да си поставя по едно предизвикателство на година, което да може да постига с удобството на дънките и тениската.
„След това си казах, че би било интересно да правя нещо такова всяка година. Не исках да нося вратовръзка постоянно, но можем да опитваме различни неща в различни периоди от време“, споделя Закърбърг.