Битката на социалните мрежи приключи и победител е Facebook
Още един рязък срив. Цената на акциите на Snap Inc. спадна със 17% този месец и стана ясно, че митът, че бурноразвиващата се и войнствена компания ще достигне върха сред технологичните гиганти, е наистина само мит, пише ВВС.
Разбира се, Snap - компанията зад Snapchat, продължава да впечатлява. Само за пет години успя да постигне 173 милиона потребители, повечето младежи, които си общуват по иновативни и забавни начини.
Но бъдещето на Snap като независима компания изглежда несигурно и се носят слухове, че ще бъде „погълната“ от Google или друг интернет гигант.
Snapchat е изправена пред много трудна битка. Изключителните ресурси, с които разполага Facebook, вече й позволиха да придобие Instagram и WhatsApp, а ако не може да купи конкурент, просто го копира.
Има нарастващо усещане в сектора, че големите победители от изминалото десетилетие – Google, Amazon, Facebook и Apple, или GAFA, както са известни четирите компании, ще доминират света на интернет без никаква конкуренция.
Безспорен победител
В миналото някои анализатори предупреждаваха, че Facebook, която съществува от едва 13 години, може да бъде заплашена. Техният аргумент беше, че подобно на Bebo, MySpace и Friends Reunited, Facebook може да излезе от мода, ако потребителите изберат нови платформи.
Сигурното е, че войната на социалните мрежи приключи и Facebook е безспорният победител.
Някои по-малки участници в сектора, като LinkedIn, Twitter и Snapchat, ще имат в бъдеще значителна аудитория, но ще се борят да спечелят пари. Но с изключение на Китай, социалната мрежа, чиято стойност е близо 500 млрд. долара, ще продължи да бъде основната форма за комуникация в бъдеще.
И останалите членове на голямата четворка от GAFA също изглеждат сигурни в доминацията си. Google спечели отдавна битката сред търсачките на настолни компютри и също така е изключителна сила при мобилните устройства.
Колкото до Amazon, компанията е безспорен шампион в онлайн покупките и логистиката и е лидер в облачните услуги. А макар че Apple държи сравнително по-малък дял от пазара на смартфони, в последните седем години получава голямата част от приходите в този сектор.
Технологичните тенденции показват, че четирите гиганта ще достигнат невиждани все още нива на богатство. Рекламите са насочени все повече към пазара на мобилни телефони, а Google и Facebook вече имат по-голямата част от печалбите от мобилни реклами.
Изкуственият интелект – ключова технология
Но технологичните гиганти ще затвърдят лидерството си в един друг сектор – изкуствения интелект. Служител, специализиран в изкуствения интелект, който е завършил някой от топ университетите в САЩ, може да иска заплата от около 500 000 долара на година на първата си работа.
Не само стартъпите плащат тези заплати, а също Facebook и Amazon. Мнозинството от тези служители работят за американски компании. Стартъпите, специализирани в изкуствения интелект - DeepMind и Swiftkey, бяха купени съответно от Google и Microsoft.
Липса на конкуренция
Трябва ли да се притесняваме от нарастващата доминация на четирите компании гиганти? Не е изненадващо, че въпросните компании настояват, че може да се появи нов играч, който да им хвърли ръкавицата.
Засега органите, които се занимават с контролирането на монополите в САЩ, не се месят прекалено. Тревожат се повече дали клиентите плащат прекомерни цени заради липсата на конкуренция.
Но предвид факта, че социалните мрежи и търсачките предлагат отлични услуги без никакви разходи, американските регулатори не се тревожат особено.
Безпокойство в Европа
В Европа обаче органите, които регулират конкуренцията, са по-скептични и искат да предотвратят възможността компаниите-монополисти да се възползват от клиентите в дългосрочен план.
Поради това ЕС взема решения срещу Microsoft и Google, докато същите компании нямат подобни проблеми в САЩ. Регулаторните органи на ЕС са категорични, че действията им се основават на закона и не са политически мотивирани.
Но няма съмнение, че някои европейски политици гледат с безпокойство как малко компании, базирани на Западния бряг в САЩ, се сдобиват с такава власт върху живота на хората. За момента обаче, въпреки безпокойството на политиците относно фалшивите новини и екстремисткото съдържание във Facebook, компанията почти не е била засегната.
2 млрд. потребители
Миналата година видяхме, че Facebook изигра ключова роля на президентските избори в САЩ. Потребителите на социалната мрежа достигнаха два милиарда души и тя неотдавна обяви нова платформа за видеа, която ще конкурира Youtube и Netflix.
“Голяма част от философията на лидерите в технологиите е свързана с децентрализиране на властта“, каза в края на миналата седмица в интервю за New York Times Стив Хилтън, бивш стратег на британското правителство, а сега гуру в Силициевата долина.
Марк Закърбърг може да ни каже, че Facebook, където съпругата на Хилтън заема ръководна позиция, е форма за връщане на властта на народа.
Но става все по-ясно, че богатството, влиянието и контролът върху ключовата технология в нашата ера – изкуствения интелект, са централизирани в няколко борда на директорите в Менло Парк, Маунтин Вю, Купъртино и Сиатъл.