„Нищо не може да се сравни с обикновеното удоволствие от карането на колело“, казва Джон Ф. Кенеди, който знае доста за обикновените удоволствия в живота.

Но колоезденето не се свежда само до радостта от добра разходка и статистиката го доказва, пише британският вестник Daily Telegraph.

1. Карането на колело до работното място намалява риска от преждевременна смърт

Това е заключението на голямо изследване, проведено от университета в Глазгоу и публикувано това лято в British Medical Journal. Авторите му проследили здравословното състояние на над четвърт милион души в продължение на пет години и отчели само 37 смъртни случая сред редовните колоездачи.

За сравнение, при хората, пътуващи до работа с кола или градски транспорт, смъртните случаи са 63.

Изследователите забелязали също, че ходенето пеша до работа понижава риска от преждевременна смърт с 27%, така че то е полезно почти колкото карането на колело.

2. Един час на колелото добавя един час към живота ви

Колоезденето не само помага да се предпазите от преждевременна смърт, а също удължава живота. Проф. Дейвид Спейгелхалтър от Кеймбриджкия университет изчислява, че един час колоездене прибавя средно един час към живота ни.

Ето защо продължителността на живота на колоездачите е с две години над обичайното равнище.

3. Въглеродните емисии, произведени при карането на колело, са под една десета от емисиите, произведени от колите

Въглеродните емисии не са лесни за пресмятане, така че точните данни тук трябва да се приемат с известна доза предпазливост. Но почти всички изследвания установиха, че когато се вземат предвид производството, поддръжката и горивото, се оказва, че колоезденето е по-екологично от други форми на транспорт.

Голямо изследване от 2013 г. на Европейската федерация на велосипедистите установи, че колите изхвърлят 271 грама въглероден диоксид на километър, докато колелото произвежда само 21 грама.

4. Колоезденето е десет пъти по-евтино

Във Великобритания годишните разходи при карането на колело до работа възлизат на 396 паунда, докато придвижването с метро или личен автомобил струва съответно 625 и 3727 паунда на година.

5. Броят на велосипедистите расте, а смъртните случаи или сериозно пострадалите при колоездене намаляват

Това е т. нар. хипотеза на „безопасност в цифри“ – колкото повече хора карат колело, толкова в по-голяма безопасност се намират.

Статистиката доказва това. Например в Копенхаген между 1995 и 2006 г. пътуванията с колело са нараснали с 44%, но броят на загиналите или сериозно пострадалите колоездачи е намалял с 60%.

В Англия между 2000 и 2008 г. сериозните наранявания при колоездене са регистрирали спад от 12%, а броят на придвижванията с колело в Лондон се е удвоил.

Теорията е, че тъй като повече хора излизат на пътя с колело, другите участници в движението се приспособяват към това. Местните власти също е по-вероятно да влагат средства за подобряване на инфраструктурата за колоездене, ако повече хора я използват.

6. Колоездачите си вземат по-малко болнични на година

Във Великобритания това спестява на икономиката 83 млн. паунда годишно.

7. Колоезденето спестява милиарди на здравната система

Неотдавнашно изследване на компанията „Транспорт за Лондон“ установи, че ако лондончани караха колело или ходеха пеша само 20 минути на ден, това би спестило на Националната служба по здравеопазване 1.7 млрд. паунда.

Изследователите пресметнаха, че за период от 25 години това би означавало спад с 85 000 на леченията на счупвания на бедрената кост само в британската столица.

8. Мъжете на средна възраст, които отиват с колело на работа, са изложени на 30% по-малка опасност от импотентност

Изследване на Харварския университет установи положителната връзка при мъжете над 50 години, които карат колело поне три часа на седмица.

Нужна ли ви е друга мотивация?