Как велосипедите се превърнаха в проблем за Шанхай
Предвижване с колело в големия град – звучи като идеалното решение за Китай, който изпитва сериозни проблеми със замърсения въздух и убийствения трафик.
През последните 12 месеца големите китайски градове бяха наводнени от фирми, предлагащи придвижване с колело срещу заплащане. Гражданите могат да използват популярната в Европа система за споделяне на велосипеди, плащайки за услугата чрез мобилните си телефони.
За кратко време обаче колелата се превърнаха от решение в проблем. Властите в Шанхай конфискуваха почти 5 хил. велосипеда, тъй като заемат огромно пространство, когато не се използват.
„Въпреки, че това прави живота на гражданите по-лесен, поразителният брой на велосипедите за споделяне, парализира вече съществуващите паркинги“, посочват от управата на район Huangpu в града. „Нерегулираното паркиране и колоездене създава перманентни проблеми и оплаквания“, добавят властите, пише CNN. Така в един ден, компаниите предлагащи споделени велосипеди, са загубили 20% от тях в следствие на конфискация. След „консултации с управата на града“, колелата са върнати, споделя Као Гуоксинг, говорител на компанията за споделяне на колела Mobike. За да се избегнат подобни случаи в бъдеще, компанията ще добави в мобилното си приложение нов инструмент, който ще препоръчва на потребителите специално обособени паркинги за велосипеди в града.
Шанхай е най-големият пазар на споделени велосипеди в света. В града има 280 хил. единици, които могат да бъдат наемани от гражданите.
Очаква се броят на велосипедите да скочи до 500 хил. до края на полугодието на тази година, прогнозира Гуо Джианронг, главен секретар на Шанхайската колоездачна асоциация. По думите му, след достигането на посочената бройка, пазарът ще стане доста наситен.
До края на миналия век, велосипедите бяха основна форма на транспорт в китайските градове. В наши дни обаче, с повишаването на благосъстоянието на китайците, личните автомобили, мотоциклети, както и подобрения публичен транспорт, изместиха доброто старо колело.
Бизнесът с наемане на велосипеди е нещо ново за Китай. Уникалното при него е, че за разлика от Европа, където колелата се поставят на специални стойки, китайските граждани могат да оставят велосипеда където си поискат. Освен това, наемът е доста евтин – между $0.07 – $0.15 струва 30 минути колоездене.
Шанхай не е единственият град в Китай с велосипедни проблеми. Повече от 500 колела също са изчезнали през януари тази година в град Женшен.