Три нестандартни начина да бъдете добър лидер
Лидерство означава да служиш на другите. По-конкретно, обгрижване на вашите служители и равнопоставеността им с клиентите (а понякога дори и преди тях).
Това е принципът, който прави Винет Наяр, бивш главен изпълнителен директор на HCL Technologies, толкова успешен. През 2010 г. той посочва, че признатите служители са на първо място, а клиентите на второ, с което преобръща досега приетите принципи на управление.
Зад всичко това стои идеята за изграждане на култура на доверие, на прозрачност и обмен на информация, насърчаване на предприемаческия дух в организация, където служителите имат свободата да използват идеите си, да вземат решения и да поемат изцяло отговорността за работата си.
Поемането по този път обаче може да се окаже и трудно, защото се налага да се моделира поведението на служителите и последователите. Ако все пак сте готови за промяна, вижте три неща, които сериозно трябва да обмислите:
1. Трябва да обичате хората, които работят за вас
Вече не е табу да обичате служителите си. Хората искат да усещат емоции на работното място. Те вече не искат работа, а търсят цел. Те не искат просто да си изработят часовете и да получат заплата, а да допринесат за компанията.
Лидерите, които поставят служители пред клиентите, разбират тази предпоставка за ядрото; те ще създадат среда, която предизвиква вътрешна мотивация и освобождава мисленето им. Те обичат служителите си достатъчно, за да се уверят, че се грижат за тях и ги подготвят за успех.
От своя страна, служителите отговарят недвусмислено с лоялност и по-висока производителност. Този акт на корпоративна безусловна любов - неограничена, радикална, започва от лидера.
2. Трябва да спечелите доверие
Днес лидерите не могат да разчитат само на позитивната власт, за да направят нещата. Работната среда вече е децентрализирана, разпръсната и виртуална.
И все пак, повече от всякога, те са изправени пред бизнес предизвикателства, които изискват по-високи нива на иновации, знания и умения.
"Когато ние, като лидери, поставим служителите пред клиентите, ние печелим доверието им. Когато свободно споделяме информация, търсим приноса им и първо се грижим за тяхното благополучие, те виждат в нас надеждни и отговорни за нашите действия хора, чувстват се сигурни в нашето присъствие.
Лидерите вече не могат да се доверяват на властта, а вместо това разчитат на силата на доверието", пише сътрудникът на Forbes Чарлс Грийн.
3. Трябва да се свържете със своите служители
Това звучи като друго корпоративно клише, но ето как най-изключителните лидери го демонстрират.
Те показват своята човечност: Тези лидери приемат, че не са съвършени и че правят грешки. И когато правят грешки, ще ги признаят.
Чрез моделиране на автентичността, когато служителите правят грешки, е безопасно за тях да рискуват да бъдат достатъчно отворени, за да кажат: "Хей, шефе, сгреших".
Те включват други хора: Тези лидери създават среда, в която се предприемат рискове, но и дават възможност на хората около тях да се чувстват сигурни и да демонстрират своята креативност, да общуват открито с идеите си и да дадат своя принос за вземането на важни решения.
Това е така, защото там има доверие, а не страх. И го показват на служителите с "Ние всички сме заедно".
Те имат политика на отворени врати: Според основателя на Credit Karma и главен изпълнителен директор Кенет Лин, политика на отворени врати е "ключов камък за добра комуникация на компанията".
Той казва: "Искам новите служители да почувстват, че това е мисия, в която всички сме заедно, а политиката на отворените врати дава тон за това.“
Те могат да бъдат научени: Тези лидери приемат с радост ролята на обучаемия, когато са заобиколени от работници, които знаят повече, отколкото самите те. Те ценят тази връзка и дори да търсят "наставници", защото знаят, че това ще ги направи по-добри.
Те знаят, че всеки човек има какво да научи, затова са готови да задават въпроси и искрено се интересуват от отговорите.