Защо производителите се връщат към обикновените телефони?
„Offline е новият лукс“. Това е мотото на швейцарската компания Punkt - производител на мобилния телефон MP01, който изпълнява само основни функции – входящи и изходящи обаждания и изпращане на SMS-и, и се предлага в три модела (черен, кафяв и бял).
Цената му е 295 долара (247 евро) и е доста повече от около 60 евро, колкото е цената на реконструирания Nokia 3310, който се продава в Amazon. Освен това може да се купи калъф от „висококачествена черна кожа“ за 79 евро за предпазването му.
Въпреки цената и ограничените му функции, телефонът има своята публика в цял свят, съобщава испанският вестник El Confidential.
Подобен на MP01 е The Light Phone, малко по-скъп от традиционните „глупави“ мобилни телефони, който обаче е алтернатива на смартфоните.
Така откъсването от умните телефони е много лесно. И потребителите могат да го направят с много атрактивни и луксозни телефони, които нямат нищо общо с 3310 и другите модели, които срещаме в малките магазини.
Петер Неби стои зад Punkt - швейцарската компания, която продава MP01. Компанията залага на подобни телефони, след което пуска в продажба зареждащи устройства и будилници. Неби разказва, че идеята за MP01 била естествена последица за Punkt, която се родила преди повече от десет години, когато в ерата преди iPhone, включително с „Ericsson, Nokia и Blackberry”, телефоните отвличат вниманието от заобикалящия ни свят.
Създателите на Punkt станали свидетели как младо момиче седяло на масата с тях и едновременно с това влизала в MySpace от примитивните интелигентни телефони по онова време. В същото време й се случвало да чете имейли на Blackberry-то си, пълни с лоши новини, преди да си легне и това създавало проблеми със съня й.
Ръководителите на Punkt искали да приключат с това. С MP01 те искат „да покажат различна форма за свързването ни с технологията“. „Напълно сме пристрастени към това да сме винаги в контакт с някого по един много изкуствен начин“, смятат от компаниите.
MP01 е свързан с будилника на Punkt, чиято единствена функция е да показва часа и да програмира аларма. Така хората, които използват телефона и като будилник, могат да го включат и да използват този часовник срещу заплащане от 139 евро.
„Цената е т. нар. достъпен лукс: скъпо е, но всеки може да го купи или поне в тази част на света мнозина могат да го направят“. За момента от Punkt не планират по-евтина версия на телефона в бъдеще, „защото има много други, които го правят“.
MP01 беше пуснат през 2015 г. и макар че от компанията не разкриват данни за продажбите, тя уверява, че устройството има клиенти в цял свят. То има голям успех отвъд Европа и САЩ: Венецуела, Аржентина, Китай, Сингапур, Индия...
Неби казва, че получава много имейли от хора, които коментират колко добър е телефонът. „Има нещо, за което много хора мислят“, а то е, че технологиите трябва пак да станат по-улегнали. Изненадваща е и трайността на батерията, до такава степен, че може да издържи една седмица.
Пет причини да пропуснете Galaxy Note 8 За да изчакате Galaxy S9 и S9 +
Не продават на големи дистрибутори или телекомуникационни компании. Компанията доставя на 250 магазина в цял свят, наред с електронната си търговия. Според Неби „има известно възраждане“ на този вид телефони, както го показа Nokia 3310.
Спомагателен телефон за откъсване от смартфона
Light Phone е друг подобен луксозен телефон, който ни позволява да се откъснем от интернет. „Създаден да се използва колкото е възможно по-малко“, той има размерите на кредитна карта, тежи едва 40 грама, струва 125 долара (104.55 евро), ще бъде пуснат в предварителна продажба до 30 октомври и ще бъде наличен в черно и бяло.
На екрана се появяват само числата и часът. Според производителя батерията издържа три дни.
Използва се като втори телефон, който придружава нашия „смартфон“, като споделят същия номер. Ироничното е, че трябва да се програмира от умния телефон – за целта се сваля приложение в него и обажданията се прехвърлят към номер, който генерира приложението.
Light Phone се появи преди три години, казва Джо Холиър, генерален директор на компанията. По онова време той и партньорът му в приключението Кай Танг били част от инкубатор на Google за разработчици.
Телефонът бил смесица от „изкуство, дизайн и скейтбординг“ и бил първият, който навлизал в технологичния свят.
Холиър и Танг смятали, че много технологични продукти изглежда са създадени, за да пристрастяват хората, „но не защото имаме нужда от тях. Сякаш приложенията са направени, за да използват нашите слабости срещу нас самите“.
Според Холиър стойността на Light Phone не е свързана това, което телефонът може да прави, „а по-скоро с качеството на преживяванията, които стават възможни, след като оставяте понякога смартфона“. Не могат да се изпращат или получават имейли, нито да се влиза в приложения.
Light Phone, който не може да се потапя във вода, няма и система за SMS-и, списък с контакти или PIN код. Има само един рингтон, възможност за вибрация и възможност за запазване на девет спешни номера. „Искаме да бъдем човешки глас в лудия свят на технологиите“, казва Холиър.
Той допълва, че е продал 10 000 „леки телефона“ на потребители в цял свят. Разказва, че потребителите говорят колко чудесно се чувстват, след като преодолеят безпокойството си, че смартфонът им не е наблизо.
Според Холиър, когато избираме телефон като неговия, извличаме най-доброто от себе си. В бъдеще компанията му иска да стигне до тези региони, където е установена системата за телефония GSM.
Офлайн пазарът
Отвъд продуктите, които продават компаниите, стимулиращи промените, има пазар за хората, които искат да са извън интернет, както гласи мотото на Punkt. “В крайна сметка, най-важното, което ни предлагат тези телефони, е запазване на личното пространство“, казва Енрик Пуиг, писател, философ, професор и автор на „Голямото пристрастяване“.
“Личното пространство се превърна в нещо като лукс, защото за много услуги, които смятаме за безплатни, в скоби е записано, че се плаща много висока цена за тях“. Според него, „ако искаме да спасим тази цена и не искаме да плащаме с нашите данни, трябва да платим с пари“.
Пуиг казва, че много квартални магазини продължават да продават телефони, които не са смартфони. „В повечето случаи нямат високо качество, аз притежавах точно такъв и винаги се оплаквах, че не чувам добре. Накрая реших да си купя Nokia 3310, защото е продукт с малко по-високо качество, чува се добре“, споделя Пуиг.
Пазарът на телефони, различни от смартфон, съществува и неговите почитатели не са технофоби. „Това не означава, че не сме с прогресивно мислене. Обичам интернет. Въпросът не е да не се правят продукти с интернет“, казва Неби.
Холиър иска бъдеще, в което технологиите се използват с уважение, улесняват живота ни и ни позволяват да ги оценяваме по-добре. „Искаме да използваме красиви, вечни устройства, което да са интелигентни, когато е необходимо, и дискретни, когато е най-добре за мен“, казва Холиър.