Всеки един от нас знае, че добрите лидери работят върху визията си. Тук най-често се подценява ролята на слушането като ценно лидерско качество.

Защо? Първо, защото да се чувстваш наистина чут е силно мотивиращо за екипа. Според професора от Йейл Мариса Кайнд „когато служителите се чувстват изслушвани, те по-слабо се усещат емоционално изтощени и по-рядко напускат работните си места. Освен това е по-голяма вероятността да имат доверие на своите шефове и да ги харесват“.

Второ, защото е необходимо да слушаме и да обработваме информацията за света, за да имаме чувствителна представа за случващото се. Слушането ни прави по-умни.

Как да станете по-добри слушатели? Има милиони препоръки по този въпрос. Ето какво предлага на свой ред авторът Саймън Синек. Съветът му се състои от няколко думи

„Говорете последни“

Синек препоръчва на лидерите по време на среща да говорят последни.

„Виждам това на всяка среща всеки ден от седмицата, дори при хора, които се възприемат като отлични лидери. Те влизат в стаята и казват: Има проблем. Ето какво мисля, че трябва да се направи.“

Не всеки умее да си държи езика зад зъбите, но си струва да позволите на своите служители да бъдат изслушани. В това има очевидни преимущества. Възможно е да чуете брилянтни идеи, които да допринесат за бизнеса. Разбира се, не е изключено именно вие да кажете най-интелигентното решение, но това не омаловажава значението на допитването.

Логиката зад тази идея е неопровержима. Прилагането на тази мъдрост в действие може да бъде по-трудно, отколкото звучи, предупреждава Синек.

Всеки един е готов да скочи напред с рогата и да докаже колко е интелигентен, коригирайки грешките на другите. Ако съумеете да удържите устата си затворена, вие ще се изкачите едно ниво нагоре като лидерски умения.