Защо Силициевата долина може да загуби лидерството в иновациите
Във всяка страна Силициевата долина заема водещо място в областта на държавните политики в подкрепа на иновациите. Заради явния й успех копирането на модела й се е превърнало в цел. В четирите краища на света изниква нова Силициева долина, която иска да детронира американската – Силициев Кейп Таун в Южна Африка, Силициевата уади в Израел и Бангалор, който иска да се превъне в „Силициевата долина“ на Индия.
Това желание изглежда логично, тъй като успехите, постигнати южно от Сан Франциско, промениха нашия свят в последните 40 години, пише френският вестник Les Echos.
Днес бурният растеж изглежда забавя темповете си и Силициевата долина вече не прилича на уникалния храм на световните иновации. Компаниите, които са родени там в последните десет години, като Uber и Airbnb, не могат да намерят жизнеспособен икономически модел.
Някои от тях опитват да навлязат на борсата и са застигнати от реалността на пазар, който не е много склонен да финансира компании с несигурна рентабилност – капитализацията на Snapchat днес представлява 3.7% от тази на Facebook.
Освен това, макар Силициевата долина винаги да е била голям източник за създаване на работни места, тенденцията намалява от няколко години – от 100 000 нови работни места на година през 2015 г. до 40 000 днес. Годините на бурен растеж изглежда са останали в миналото.
Канибализация и ожесточена конкуренция
Причините, поради които не се появяват нови големи играчи, са многобройни. Първата е разпространената канибализация на големите компании. Само за две години, между 2012 и 2014 г., Facebook купи три компании, всяка от които на стойност над един милиард долара (WhatsApp, Instagram и Occulus VR).
Компаниите, които можеха да се превърнат в утрешните лидери и така да разширят полето си на компетенции, бяха погълнати и интегрирани в един от гигантите. Тези закупувания спират появата на нови големи компании, които след няколко години да могат да детронират днешните лидери.
Някои от тях искат да запазят независимостта си, но те са подложени на ожесточена конкуренция от установени компании като Snapchat, която през 2013 г. отказа предложение за закупуване от Facebook, а функционалностите й бяха интегрирани няколко месеца по-късно от компанията на Марк Закърбърг.
Така от храм на либерализма Силициевата долина се превърна в олигопол, който е доста отдалечен от първоначалните идеали за свобода.
Цени на наемите, ниски държавни инвестиции
Силициевата долина е изправена пред намаляване на цените и значителен недостиг на инвестиции в инфраструктурата. В последните десет години бяха изградени 80 000 жилища, докато този брой трябваше да е два пъти по-висок, за да отговори на новото търсене в този период. Вследствие на това цените на жилищата достигнаха невиждани върхове и растат по-бързо от заплатите дори на най-квалифицираните инженери.
Освен това инфлацията спира други не толкова квалифицирани служители да намерят мястото си в Силициевата долина. За да се запази икономическото равновесие, този порочен кръг на цените не може да се запази вечно. Още повече че този регион, както и много други в САЩ, изпитва много сериозен недостиг на инвестиции в инфраструктурата.
Тук почти няма градски транспорт и дори достъпът до интернет е дефицитен, тъй като 12% от домакинствата в Силициевата долина нямат достъп до интернет спрямо едва 8% в Париж.
Споделяне на иновациите
Освен това, бурното развитие на Силициевата долина през втората половина на XX век се дължеше главно на факта, че тя успя да обедини университетски центрове (Станфорд и Бъркли) и големи индустриални компании в географски ограничена зона.
Дълги години Силициевата долина беше символ на клъстър, който функционира чудесно. Но в ерата на дистанционната работа и дематериализирането на обмена този интерес намалява и вече не изглежда необходима две компании да бъдат отдалечени на няколко километра, за да могат да работят заедно.
Тази тенденция води до разпространение на световно равнище на иновациите, от което индиректно страда Силициевата долина. Нови компании във финтех сектора като N26 в Берлин или във фудтех сектора като Deliveroo в Лондон се появяват в четирите краища на света.
Така че иновациите са на път да преживеят промени в резултат на прехода от еднополюсен към многополюсен свят. Силициевата долина запазва, разбира се, много предимства благодарение на своята привлекателност и разполагаеми капитали. Тя си осигури почти неограничен растеж благодарение на събираните данни от големите компании.
Но други региони на света изглежда са в състояние да се възползват от историческия си шанс, за да развият екосистеми, които раждат нови големи технологични компании.