Защо тази авиокомпания мери теглото на пътниците си?
Планира ли Finnair да кара пътниците с наднормено тегло да плащат повече? Може би това са се питали тази седмица хората, пристигащи на летището в Хелзинки, заради молбата на финландската авиокомпания да се качат на кантара.
Но мярката не е част от нова стратегия за намаляване на товара на самолетите, нито за определяне на цена на билета според килограмите в повече на пътуващите. Авиокомпанията претегля клиентите си, за да провери дали данните, които използва за изчисляване на горивото и общото тегло на самолета са верни.
„Авиокомпаниите знаят колко тежат самолетът и регистрираният багаж, но не и какво е теглото на пътниците“, каза Пайвит Талквист, директор на отдел „Комуникации“ на Finnair. До момента са се премерили 180 доброволци, включително с ръчен багаж. Необходими са общо 2000, за да се разбере с точност обичайният товар, казва Талквист.
Скрити променливи
Подобно на останалите авиокомпании, до момента Finnair използваше данни за стардартното тегло на пътуващите на Европейската агенция за въздушна безопасност (EASA). Тези параметри изчисляват масата на мъж с тегло от 84.6 килограма, на жена с тегло от 66.5 кг. и средно тегло на лица под 12 г. от 30.7 кг.
EASA обаче предупреди, че тези средни величини крият цяла гама от променливи – мъжете, които пътуват в първа класа, обикновено тежат повече от тези в икономичната класа, докато при жените е обратното.
Средният ръчен багаж тежи 6.1 кг., но теглото намалява значително през лятото. Освен това мъжете обикновено носят по-тежки вещи от жените.
Поради това Finnair се опитва да проучи конкретните комбинации на своите пътници. Авиокомпанията покрива дестинации във Финландия, Европа, Азия, Австралия и Северна Америка.
Служителите, които се занимават с изследването, подозират, че комбинацията на високите финландски мъже, облечени със зимно палто, и на пътуващите до далечни дестинации в Източна Азия ще добавят килограми към различните съвкупности от средни резултати.
Въпроси
Finnair търси още доброволци, за да се премерят през зимните месеци. След това ще бъде проучено изследването от пролетта, когато пътниците започват да използват по-леки дрехи. Много хора се питат дали резултатите ще бъдат точни, щом се основават само на данните на хора, които имат желание да се премерят.
Но Талквист не смята, че това е проблем. „Видяхме, че имаме хора във всякакви форми и размери – финландски и азиатски клиенти и различни мъже и жени“, отбеляза тя. В последните години други авиокомпании започнаха да наблюдават вариациите в теглото на пътниците си.
През 2013 г. Samoa Air предизвика полемика, като се превърна в първата компания, която кара клиентите да плащат за всеки килограм, който тежат. Има опасения, че Finnair може да третира по различен начин по-тежките пътници, но компанията уверява, че няма такива планове.
„За нас това не е свързано с цената на билета, по никакъв начин“, категорична е Талквист.