От бездомник до милиардер с три прости правила
Не се случва често бездомник, който живее в колата си, толкова драматично да промени обстоятелствата в своя живот, че впоследствие да стане милиардер.
Джон Пол ДеДжория, съосновател на компанията за продукти за коса John Paul Mitchell Systems и луксозната марка текила Patrón, прави точно това.
Състоянието на 73-годишния ДеДжория се оценява на 3.1 млрд. долара, според Forbes. Начинът, по който той се измъква от бедността, прилича на роман от Чарлз Дикенс.
Някогашният продавач на шампоани и енциклопедии от врата на врата обединява усилия с Пол Мичел през 1980 г. и двамата превръщат 700 долара в една от най-печелившите компании за продукти за коса в света. Скоро след като компанията им започва да постига успехи, Мичел умира от рак, а ДеДжория поема контрол.
Днес компанията може да се похвали с 1 млрд. долара годишни приходи. Неговата компания за текила също е супер успешна. Марката текила Patrón се произвежда в Мексико в природосъобразна дестилерия, която използва рециклирани бутилки и остатъчна дестилирана вода, за да наторява почвата.
Сега марката продава над 2 млн. кашона всяка година.
ДеДжория обаче не измерва успеха си в пари. За него успехът не се свежда до пари и власт. "Бил съм в толкова лошо положение през живота си, че сега се чувсвам наистина добре, че съм финансов благословен и мога да помагам на други. Изпитвам страхотно удоволствие от това. Това е моят начин да плащам наем на тази планета, да споделя с други, които не са били такива късметлии."
Милиардерът си спомня, че дарил 10 цента на Армията на спасението, когато бил на шест години и живеел в Лос Анджелис. Тогава майка му му казала: 'Може да си беден, но има толкова много хора, които са в много по-лошо състояние от теб, така че всяко малко дарение помага.'
"Никога не забравям тези думи," казва ДеДжория.
През 2011 г. той се присъединява към инициативата на Бил Гейтс и Уорън Бъфет да дари половината от състоянието си за по-добър свят. Освен това той основава фондацията JP's Peace Love & Happiness, през която дарява средства за различни каузи, които отразяват основните ценности на неговите компании: спасяване на околната среда, подпомагане на бедните и защита на правата на животните.
И така, как ДеДжория запазва мотивацията си и успява да създаде такава бизнес империя? Той твърди, че има три правила, които следва по пътя си към успеха.
Правило номер 1: Винаги бъдете подготвени за отказ
През цялата си кариера ще се сблъсквате с откази, посочва ДеДжория. "Ще чукате на врати, а много ще се затварят пред вас. Ще има хора, които не харесват вашия продукт, вашата компания, или вас." Важно е да осъзнаете това от деня, в който стартирате бизнес.
"За да успеете, трябва да бъдете същото толкова уверени и ентусиазирани, когато почукате на врата номер 59, както сте били на врата номер 1. "Ако осъзнаете, че това ще се случва, отказите няма да ви се отразяват толкова зле. Те ще ви помогнат да бъдете по-издръжливи", обяснява той.
Правило номер 2: Уверете се, че вашият продукт или услуга са възможно най-добрите
"Никога не забравяйте, че не целите да сте в бизнеса с продукти. Целите да сте в бизнеса с повторно поръчване", казва ДеДжория. Работете здраво, за да създаде продукт от световна класа, който потребителите искат. Този тип мислене ви дава по-голяма възможност да успеете.
Правило номер 3: Да правите добро е добре за вас и за вашия бизнес
"Ако една компания иска да продължи да прави бизнес, тя не може да мисли единствено за печалбата си днес," казва ДеДжория. Компанията трябва незабавно да поеме ангажимент да помага на другите.
"Помагайки на другите, вие създавате бъдещи клиенти и вдъхновявате лоялност у служителите," обяснява той. "Клиентите искат да си имат работа с хора и компании, отделят от времето си, за да помагат на другите, да спасяват планетата и да правят разликата."
За да даде пример за това, ДеДжория отбелязва, че от основаването на Paul Mitchell през 1980 г. през компанията са минали по-малко от 100 служители, като двама от тях са се пенсионирали.