Facebook показа червен картон на биткойна
Социалната мрежа Facebook забранява рекламирането на криптовалути, деомонстрирайки, че тълкува виртуалните валути като средство за спекулации и измами.
Ако досега против биткойн се изказваха предимно представители на финансовите институции, то най-новата независима оценка идва от интернет компания - нещо, което никак не поставя криптовалутите в добра светлина.
Facebook представи нова политика, която цели да премахне рекламните послания, които „промотират финансови продукти и услуги, които редовно се асоциират с подвеждащи или промоционални практики“, предава CNN.
Това включва промоционални рекламни послания за виртуални валути, като биткойн, както и промотиране на процедури за първично предлагане на дигитални активи (ICO).
Новата политика цели да предпази потребителите от измами.
Facebook посочва пример за реклама, която вече няма да може да се вижда от потребителите на социалната мрежа:
„Използвайте парите от пенсионния си фонд, за да купите биткойн!“
Манията около криптовалутите провокира и появата на все повече сайтове, реклами, Facebook страници и прочее, рекламиращи възможностите на блокчейн технологията и виртуалните валути.
В края на миналата година цената на биткойна достигна близо 20 хил. долара, но след това падна наполовина, като понастоящем се движи на равнище от около 10 хил. долара.
Разследване на BuzzFeed разкри цели групи от хора, които генерират фалшиви новини за пазара на криптовалути, за да влияят на цените на конкретни дигитални активи.
„Искаме хората да продължават да откриват и учат за нови продукти и услуги чрез рекламите във Facebook без страх от измами и заблуди“, пише продуктовият мениджър на социалната мрежа Роб Летърн в блога на компанията.
По думите му, има много компании, които рекламират бинарни опции, ICO процедури и криптовалути, които не вдъхват особено доверие.
Говорител на Facebook посочва, че забранените реклами ще бъдат премахвани, както от автоматичен алгоритъм, така и от реални служители, които ще извършват ръчни проверки. Това ще засегне рекламните послания, които препращат потребителите към уебсайтове с основна дейност криптовалути, ICO или бинарни опции.
Самите потребители ще имат опцията да докладват, ако, според тях, някоя реклама нарушава новите правила.
Комисията по ценните книжа и борсите в САЩ предупреди инвеститорите през миналата година да бъдат бдителни за ICO измами, като освен предупреждение, регулаторът предприе и действия срещу някои схеми, свързани с виртуални валути.
Друг вид измама е създаването на фалшиви мобилни приложения, които присвояват криптовалутите на потребителите.
Все пак не всички реклами на виртуални валути са измама, но въпреки това от Facebook са категорични, че умишлено въвеждат толкова широкообхватна забрана. В бъдеще е възможно новата политика да бъде преразгледана.
Колкото и невинна да се струва тази новина на някои потребители, това представлява сериозен удар срещу доверието в криптовалутите, което и без това не е на особено високо ниво.
Това, че корпорация, която оформя сериозен дял от трафика в интернет, забрани рекламирането на друг продукт, също разчитащ на световната мрежа, навява усещането, че бъдещето пред виртуалните валути може и да не е особено светло.
Още повече, че истинската революция не е пазара на криптовалути, а самата блокчейн технология. С други думи, технологията може да съществува и да се прилага без наличието на международен пазар за търгуване на криптовалути.
На фона на тази новина, криптопазарът се оцвети в червено. Биткойнът загуби близо 10% през последните 24 часа, падайки до цена от 10 286 долара, по данни на CoinMarketCap.
Общата пазарна капитализация на всички публично търгувани криптовалути достига 515 млрд. долара.