Careem Networks FZ LLC има едва петгодишна история в таксиметровите превози, но вече може да се похвали с присъствие в 13 държави и 80 града - от Северна Африка до Пакистан, като на повечето места е и пазарен лидер.

Базираната в Дубай компания се представя най-силно там, където общественият транспорт е слабо развит или в региони, където местните нямат възможност или желание да управляват собствени автомобили.

Всъщност най-големият пазар за Careem е Саудитска Арабия, където на жените не е позволено да шофират, но имат право да се возят в таксита, без да бъдат придружавани от мъже.

Обичайните таксиметрови превози обаче са доста скъпи, а и не винаги са безопасни.

Точно по тази причина 80% от жените в Саудитска Арабия предпочитат да използват услугите на Careem, чиято основна мисия е да им осигури безпроблемен транспорт, твърди главният изпълнителен директор на компанията Мудасир Шейка.

Междувременно кралството подготвя либерализация на транспортния режим в страната, която ще даде право и на дамите да седят зад волана. Очаква се първите шофьорски книжки за нежния пол да бъдат издадени през юни тази година, като част от мащабната реформа на престолонаследника Мохамед бин Салман.

Тя е важна част от опита му за модернизация на саудитското общество. Конкретните текстове в законодателството още не са публикувани, но се очаква жените да могат да шофират самостоятелно, както и на професионални начала. Единствено при издаването на книжките ще е необходимо присъствието и на техен роднина от мъжки пол.

Според Мудасир Шейка, тази стъпка няма да намали интереса към услугите на Careem, а напротив - ще го засили. Компанията вече наема и обучава шофьори от нежния пол в Саудитска Арабия, като идеята е с влизането в сила на новия закон да разполага с около 10 000 дами, които да станат част от нейната мрежа.

По този начин останалите, които ползват услугите на Careem, ще се чувстват по-спокойни при своите пътувания.

Естествено, Саудитска Арабия няма да се превърне във феминистка утопия, но осигуряването на заетост е един от приоритетите на управляващите в Риад. Една трета от 32-милионното население на страната са безработни.

Много жени, които имат дипломи за висше образование, на практика нямат право да започнат постоянна работа. Целта на принц Мохамед бин Салман е да създаде 450 000 работни места в частния сектор до 2030 г.

Успоредно със спада в цените на петрола, саудитските инвеститори започнаха да наливат пари в компаниите за транспортни услуги.

През 2015 г. Lyft получи финансиране от 250 милиона долара, а през 2016 г. в Uber бяха инвестирани 3.5 милиарда долара саудитски капитали. Нито една от двете компании обаче не се доближава до пазарния дял на Careem.

Пазарната оценка на компанията е в размер на милиард и 200 милиона долара, след като през юни получи финансиране от 500 милиона долара от саудитския конгломерат Kingdom Holding и германския автомобилен гигант Daimler.

На другите места, в които оперира, компанията също разчита много на дамското присъствие. В Пакистан, например, Careem наема жени шофьори отдавна, защото там 70% от клиентите на нейните услуги са дами. От година същото се случва и в Египет и Йордания.

В по-големите градове на Пакистан компанията експериментира и с други услуги, в допълнение на таксиметровите, например осигуряване на лекар до дома. Някои от нестандартните идеи на Careem дори предизвикват дебати в публичното пространство и се приемат със смесени чувства.

Такова е предложението за пътуване с т. нар. "рища". В пакистанската култура това са възрастни жени, които поемат грижата за уреждането на бракове. Не всички потребители на Careem обаче се зарадваха на идеята, някои дори я приеха като обида и опит за налагане на консервативни ценности. В момента компанията подготвя нови изненади за своите клиенти за празника на Свети Валентин.

Този баланс между традициите и модерните технологии прави Careem привлекателна алтернатива за много жени в Близкия изток, смята активистката Манал ал-Шариф. По думите й компанията е много ценна алтернатива за спешни случаи, но услугите й са твърде скъпи и повечето жени не могат да си позволят да ги използват редовно, казва още ал-Шариф, която е автор на книгата "Daring to Drive" ("Смелостта да шофираш").

Самата тя е арестувана многократно в Саудитска Арабия заради това, че е публикувала видеоматериали, в които шофира сама, а в момента живее в Австралия.

Според ал-Шариф, Careem не може сама да реши логистичните проблеми в арабския свят.

Компанията е отворена към законодателните промени и ги приема по-скоро оптимистично.

Изпълнителният директор Мудасир Шейка е категоричен, че ще приветства жените шофьори в Саудитска Арабия по същия начин, както в Египет, Йордания и Пакистан, защото това е част от културата на компанията. Той обаче отказва да коментира дали Careem е лобирала в полза на законодателните промени или не.

Една от причините за предпазливостта на корпоративното ръководство е фактът, че придобиването на 10% от капитала на компанията от Kingdom Holding стана под ръководството на принц Ал-Уалид бин Талал - един от хората, които бяха задържани в масовите арести през ноември по обвинения в корупция. Впоследствие той бе освободен и постигна споразумение с властите, което му позволи да остане начело на холдинга.

В Египет бизнесът се сблъсква със законодателни реформи от друго естество. Правителството в Кайро обмисля въвеждането на нови изисквания, които да задължат компаниите, като Uber и Careem, да държат сървърите, в които съхраняват данните за своите пътници, вътре в страната.

Така информацията ще бъде по-лесно достъпна за властите и службите за сигурност. Към момента от Careem не са взели решение дали биха изпълнили подобно изискване или биха предпочели просто да напуснат страната. Още повече, че в Египет Uber е много по-сериозен конкурент на пазара, отколкото в други държави.

Така или иначе промяната на начина, по който изглежда обществения транспорт в Близкия изток наближава. Според Манал ал-Шариф тази реформа има икономически генезис, защото правителствата имат нужда от включването на повече хора в работната сила, а това означава и повече мобилност. Как ще бъде постигната тази цел все още не е ясно, но Careem има потенциала да се превърне в един от двигателите на този процес.