Условията за работа на жените са доста различни по света, като зависят основно от държавата, в която се намират.

Това сочи така нареченият Glass-ceiling Index, изготвян от изданието The Economist, който показва в кои държави има най-добри и съответно най-лоши условия за жените, които желаят да полагат труд.

През 2017 г. индексът посочва, че има прогрес в посока равенство между половете на работното място.

Индексът измерва условията за работещите жени, взимайки предвид средната оценка в 10 индикатора: достъп до образование, достъп до пазара на труда, заплащане, разходи за детска грижа, права, свързани с майчинство и бащинство, достъп до бизнес училища и наличието на жени на сериозни постове (мениджърски позиции, борд на директорите и народни представители в парламента).

Според индекса, скандинавските страни се справят добре по отношение на равенството между половете на работното място, докато условията за дамите в Япония, Южна Корея и Турция продължават да не са особено цветущи.

САЩ, под управлението на президента Доналд Тръмп, се изкачва с една позиция в подреждането – от 20-о до 19-о място, благодарение на повишен темп на проникване на жени на американския трудов пазар.

Според индекса, за 2017 г. номер едно за работещи жени е Швеция, където проникването на дамите на пазара на труда надвишава 80%, а делът на жени в парламента е 44%.

източник: The Economist

Като цяло през миналата година дамите увеличиха участието си на пазара на труда. Наблюдава се увеличение на дела дами, притежаващи висше образование, както и на тези, имащи диплома от бизнес училища, което се смята и за най-прекия път към ръководна мениджърска позиция.

Въпреки подобренията относно равенството на работното място, според експерти, това се случва по-бавно от предвидените темпове.

Компанията за финансова информация MSCI занижи прогнозата си, която сочеше, че до 2028 г. делът на жените в съвета на директорите на компаниите по света ще достигне 30%. Ревизираната прогноза смъква тази цифра почти наполовина, или до 17.3%.

Държавите на дъното на индекса показват признаци за промяна на културните им особености. През миналата година Световната среща на жените - бизнес събитие, събиращо на едно място над 1 300 лидери от 60 страни, се проведе в Япония за първи път.

Кампанията #metoo - движение в социалните мрежи против сексуалните посегателства и насилие, се възприеха в Южна Корея с плам.

Публичните обвинения за посегателства на работното място, както на ниско, така и на най-високо ниво, вдъхнаха повече самоувереност на дамите по света, добавя изданието.