Гърция променя туристическата си индустрия. Ето как
Гърция е шестата най-посещавана дестинация в Европа, но страната се нуждае от много повече инвестиции и премахване на някои ограничения пред потенциалните предприемачи, ако иска да запази водещата си позиция на туристическата карта.
Това заявява пред Bloomberg директорът на Гръцката туристическа конфедерация Янис Рецос.
"Да имаш 30 милиона визити от май до септември е добро постижение. Но броят им може да достигне 40 милиона още следващата година, ако просто бъде удължен активният туристически сезон. Залогът сега е да обогатим туристическия си продукт и да добавим стойност, за да можем да привлечем по-богатите туристи, без непременно да се целим в увеличаване на броя им", казва още той.
Туризмът е най-голямата индустрия в Гърция, а през 2017 г. страната отчете ръст на посещенията с 10%, до общо 27.2 милиона. По данни на Bank of Greece, приходите от туристичеси услуги за миналата година достигат близо 15 милиарда евро.
А общият принос на сектора в брутния вътрешен продукт на южната ни съседка възлиза на близо 33 милиарда долара и заема дял от 18.6%, според Световния съвет по туризъм. Организацията прогнозира, че през 2027 г. този дял ще достигне 23.8 на сто.
Според Янис Рецос, Гърция се нуждае от свежи инвестиции в размер на 6 милиарда евро годишно, ако иска да постигне заложените цели за ръст на посещенията до 36 милиона и на приходите до 20 милиарда евро до 2021 г. Числата са големи, но интерес от страна на чуждестранните инвеститори има, категоричен е той.
По думите му за тях са атрактивни вече разработените дестинации и пустеещите държавни имоти, които биха могли да бъдат използвани за туристически цели. В столицата Атина пенсионните фондове притежават апетитни сгради, като последният пример е от октомври миналата година, когато социалният фонд на Hellenic Air Force отдаде под наем за 40 години сграда на централния площад "Омония".
До 2008 г., когато започна световната финансова криза, зданието се е използвало като хотел и сега може да възстанови старото си предназначение.
Чеждустранните инвеститори се интересуват и от сградите, притежавани от банките, като вече има и сключени сделки. През юни 2017 г. стопанисваният от Marriott хотел "Ледра" в Атина беше продаден на търг от Alpha Bank и беше придобит за 33 милиона евро от компания, работеща под шапката на американската имотна агенция Hines.
Според Рецос, ролята на държавата в този процес е да се погрижи за необходимата инфраструктура - пристанища, регионални летища и комуникационни артерии, които ще носят добавена стойност, особено на островите. "Там инфраструктурата е на нивото, на което е оставена през 60-те години на миналия век. Има остра нужда от модернизация на канализацията и водоснабдяването", казва още той.
Капиталовложенията обаче в много случаи се бавят заради високите данъци, лошото планиране и колебанията, които инвеститорите все още изпитват при досега си с Гърция. Според Рецос, много сериозна бариера се оказва и тромавата процедура по издаване на разрешителните за строеж, които са в юрисдикцията на няколко държавни ведомства, като Съвета за археологическите находки и горските стопанства.
"В повечето европейски държави тези неща се уреждат още преди да започне инвестиционният процес, докато тук отнемат много време", признава директорът на Гръцката туристическа конфедерация.
Типичен пример за това е проектът за градския парк "Хеленикон". Той беше важна част от приватизационната програма на страната, приета през 2010 г. и предвиждаше изграждането на мултифункционален комплекс от жилищни сгради, офиси, търговски площи и парк с площ от 200 хектара на мястото на бившето държавно летище "Хеленикон".
До ден-днешен обаче строителството изобщо не е започнало заради поредица от екологични протести, спорове за законосъобразността на сделката и колебанията на правителството относно бъдещето на терена.
Високата ставка на данък добавена стойност също поставя Гърция в неизгодна позиция спрямо конкуренцията, смятат представителите на туристическия бранш. Според тях това е много по-голям проблем, отколкото нивото на корпоративния данък, например.
Хотелите в южната ни съседка в момента плащат 13% ДДС, в сравнение с 6% до 2015 г., а ресторантите - 24% при едва 13% допреди три години. Рецос дава пример с Португалия, където ставката все още е 6% за хотелите и 13% за ресторантите.
Неговият извод е, че за в бъдеще Гърция ще трябва да преформатира туристическия си сектор, така че да изкарва по-голяма печалба от вложените средства.
"Не много отдавна достигнахме дъното и сега постепенно започваме да изплуваме отново. Но тепърва трябва да променим бизнес модела, така че той да бъде фокусиран върху качеството, а не само върху количеството", казва той.